A nukleáris elrettentés a katolikus egyház megnyilatkozásainak a fényében
Absztrakt :
A katolikus egyház mindig elutasította a nukleáris fegyverek alkalmazását, annak
pusztító ereje, illetve a nemharcolók megóvásának nehézsége miatt Az egyházi
tanítóhivatal ennek megfelelően következetesen az atomfegyverek leszerelése
mellett foglalt állást. A nukleáris elrettentésről, vagyis a támadástól való
visszatartás érdekében való nukleáris fegyverek birtoklásról azonban már eltérő
álláspontot képviselő pápai megnyilatkozások születtek. Az igazi fordulat II. János
Pál 1982-as ENSZ-ben mondott beszédjével következett be. Ez alkalommal a
pápa a nukleáris fegyverek ideiglenes - elrettentés érdekében való birtoklását -
erkölcsileg elfogadhatónak tartotta. Ferenc pápa azonban radikálisan szakított
ezzel az állásponttal és számos fórumon kijelentette: a nukleáris fegyverek puszta
birtoklása is bűn. Abszurd és erkölcsileg nem megengedhető.
Ebben a tanulmányban bemutatom azt az ívet, amelyet a Katolikus Egyház a
nukleáris fegyverek birtoklása, bevetése és az elrettentésről szóló tanítása vonatkozásában a Második Világháborútól napjainkig bejárt. A tanítóhivatali reflexiók
mellett utalok azokra a helyi egyházakra is, amelyek az érintettség okán átfogóan
nyilatkoztak a nukleáris fegyverek kérdéséről. Az általános biztonságpolitikai
eseményekre csak annyiban térek ki, amennyiben azok szükségesek az egyházban beállt változások megértéséhez.
The Catholic Church has always refused the employment of nuclear weapons on
general principle as due to its devastating power and its incompatibility with the
protection of non-combatants. This is why the Magisterium has consistently supported the disarmament of nuclear weapons. However, various papal declarations
have been made on the “temporary” possession of nuclear weapons for nuclear
deterrence. The shift of tone occurred with the address of John Paul II for the UN
General Assembly in 1982 in which he morally accepted the possession of nuclear weapons as means of deterrence in order to preserve the peace. Pope Francis
has returned to the position of the Church before John Paul II, totally condemning
the possession of nuclear weapons. In this paper my intention is to demonstrate
the developments of the position of the Holy See and local Churches involved
about the use, development and possession of atomic weapons from WW2 until
the present day.