Szerző dc.contributor.author | Ujházi Lóránd | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-11-26T14:57:01Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-11-26T14:57:01Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 2060-0437 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/14181 | |
Kivonat dc.description.abstract | A katolikus egyház mindig elutasította a nukleáris fegyverek alkalmazását, annak pusztító ereje, illetve a nemharcolók megóvásának nehézsége miatt Az egyházi tanítóhivatal ennek megfelelően következetesen az atomfegyverek leszerelése mellett foglalt állást. A nukleáris elrettentésről, vagyis a támadástól való visszatartás érdekében való nukleáris fegyverek birtoklásról azonban már eltérő álláspontot képviselő pápai megnyilatkozások születtek. Az igazi fordulat II. János Pál 1982-as ENSZ-ben mondott beszédjével következett be. Ez alkalommal a pápa a nukleáris fegyverek ideiglenes - elrettentés érdekében való birtoklását - erkölcsileg elfogadhatónak tartotta. Ferenc pápa azonban radikálisan szakított ezzel az állásponttal és számos fórumon kijelentette: a nukleáris fegyverek puszta birtoklása is bűn. Abszurd és erkölcsileg nem megengedhető. Ebben a tanulmányban bemutatom azt az ívet, amelyet a Katolikus Egyház a nukleáris fegyverek birtoklása, bevetése és az elrettentésről szóló tanítása vonatkozásában a Második Világháborútól napjainkig bejárt. A tanítóhivatali reflexiók mellett utalok azokra a helyi egyházakra is, amelyek az érintettség okán átfogóan nyilatkoztak a nukleáris fegyverek kérdéséről. Az általános biztonságpolitikai eseményekre csak annyiban térek ki, amennyiben azok szükségesek az egyházban beállt változások megértéséhez. | hu_HU |
Kivonat dc.description.abstract | The Catholic Church has always refused the employment of nuclear weapons on general principle as due to its devastating power and its incompatibility with the protection of non-combatants. This is why the Magisterium has consistently supported the disarmament of nuclear weapons. However, various papal declarations have been made on the “temporary” possession of nuclear weapons for nuclear deterrence. The shift of tone occurred with the address of John Paul II for the UN General Assembly in 1982 in which he morally accepted the possession of nuclear weapons as means of deterrence in order to preserve the peace. Pope Francis has returned to the position of the Church before John Paul II, totally condemning the possession of nuclear weapons. In this paper my intention is to demonstrate the developments of the position of the Holy See and local Churches involved about the use, development and possession of atomic weapons from WW2 until the present day. | en |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Katolikus Egyház | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Szentszék | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | nukleáris elrettentés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | fegyverzetleszerelés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Catholic Church | en |
Kulcsszó dc.subject | Holy See | en |
Kulcsszó dc.subject | Nuclear deterrence | en |
Kulcsszó dc.subject | disarmament | en |
Cím dc.title | A nukleáris elrettentés a katolikus egyház megnyilatkozásainak a fényében | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Nuclear Deterrence in the reflections of the Catholic Church | en |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |