Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Ujházi Lóránd
Availability Date
dc.date.accessioned
2019-11-26T14:57:01Z
Availability Date
dc.date.available
2019-11-26T14:57:01Z
Release
dc.date.issued
2019
Issn
dc.identifier.issn
2060-0437
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/14181
Abstract
dc.description.abstract
A katolikus egyház mindig elutasította a nukleáris fegyverek alkalmazását, annak pusztító ereje, illetve a nemharcolók megóvásának nehézsége miatt Az egyházi tanítóhivatal ennek megfelelően következetesen az atomfegyverek leszerelése mellett foglalt állást. A nukleáris elrettentésről, vagyis a támadástól való visszatartás érdekében való nukleáris fegyverek birtoklásról azonban már eltérő álláspontot képviselő pápai megnyilatkozások születtek. Az igazi fordulat II. János Pál 1982-as ENSZ-ben mondott beszédjével következett be. Ez alkalommal a pápa a nukleáris fegyverek ideiglenes - elrettentés érdekében való birtoklását - erkölcsileg elfogadhatónak tartotta. Ferenc pápa azonban radikálisan szakított ezzel az állásponttal és számos fórumon kijelentette: a nukleáris fegyverek puszta birtoklása is bűn. Abszurd és erkölcsileg nem megengedhető. Ebben a tanulmányban bemutatom azt az ívet, amelyet a Katolikus Egyház a nukleáris fegyverek birtoklása, bevetése és az elrettentésről szóló tanítása vonatkozásában a Második Világháborútól napjainkig bejárt. A tanítóhivatali reflexiók mellett utalok azokra a helyi egyházakra is, amelyek az érintettség okán átfogóan nyilatkoztak a nukleáris fegyverek kérdéséről. Az általános biztonságpolitikai eseményekre csak annyiban térek ki, amennyiben azok szükségesek az egyházban beállt változások megértéséhez.hu_HU
Abstract
dc.description.abstract
The Catholic Church has always refused the employment of nuclear weapons on general principle as due to its devastating power and its incompatibility with the protection of non-combatants. This is why the Magisterium has consistently supported the disarmament of nuclear weapons. However, various papal declarations have been made on the “temporary” possession of nuclear weapons for nuclear deterrence. The shift of tone occurred with the address of John Paul II for the UN General Assembly in 1982 in which he morally accepted the possession of nuclear weapons as means of deterrence in order to preserve the peace. Pope Francis has returned to the position of the Church before John Paul II, totally condemning the possession of nuclear weapons. In this paper my intention is to demonstrate the developments of the position of the Holy See and local Churches involved about the use, development and possession of atomic weapons from WW2 until the present day.en
Language
dc.language.iso
huhu_HU
Keywords
dc.subject
Katolikus Egyházhu_HU
Keywords
dc.subject
Szentszékhu_HU
Keywords
dc.subject
nukleáris elrettentéshu_HU
Keywords
dc.subject
fegyverzetleszereléshu_HU
Keywords
dc.subject
Catholic Churchen
Keywords
dc.subject
Holy Seeen
Keywords
dc.subject
Nuclear deterrenceen
Keywords
dc.subject
disarmamenten
Title
dc.title
A nukleáris elrettentés a katolikus egyház megnyilatkozásainak a fényébenhu_HU
Title Version
dc.title.alternative
Nuclear Deterrence in the reflections of the Catholic Churchen
Type
dc.type
Folyóiratcikkhu_HU


Files in this item

A nukleáris elrettentés a katolikus egyház megnyilatkozásainak a fényében
 
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény