Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Varga Béla
Availability Date
dc.date.accessioned
2024-06-28T07:12:13Z
Availability Date
dc.date.available
2024-06-28T07:12:13Z
Release
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
1789-770X
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/26353
Abstract
dc.description.abstract
A múlt század 60-as éveitől mind a polgári, mind a katonai repülésben az egyszerű, egyáramú sugárhajtóműveket felváltották a kétáramú hajtóművek. Először a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jelentek meg, majd a kétáramúsági fok folyamatosan növekedett a kereskedelmi repülőgépek kétáramú hajtóműveinél. Manapság a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jellemzően a többfeladatú harcászati repülőgépek erőforrását képezik. Maga a hajtómű kialakítása jelentősen nem változott évtizedek óta. Ehhez képest jelenthet új szintet és igazi minőségi ugrást az adaptív hajtómű-technológia. A cikkben ezt a fejlesztési folyamatot, illetve a várt előnyöket mutatom be.
Abstract
dc.description.abstract
From the sixties of the last century, both in civil and military aviation, the pure turbojet engines were replaced by the two-stream engines. The low bypass ratio engines appeared first, and then the bypass ratio steadily increased in commercial aircraft engines. Nowadays, low bypass ratio engines are typically the power sources of multi-role combat aircrafts. The design of the engine itself has actually not changed for decades. In comparison, adaptive engine technology can represent a new level and a real leap in quality. In this paper, I present this development process and the expected benefits.
Language
dc.language
hu
Keywords
dc.subject
kis kétáramúsági fokú hajtómű
Keywords
dc.subject
propulziós hatásfok
Keywords
dc.subject
elfolyási ellenállás
Keywords
dc.subject
adaptív hajtómű-technológia
Keywords
dc.subject
low bypass ratio engine
Keywords
dc.subject
propulsive efficiency
Keywords
dc.subject
spillage drag
Keywords
dc.subject
adaptive engine technology
Title
dc.title
Az adaptív hajtómű-technológia megjelenése a katonai repülés területén
Title Version
dc.title.alternative
Adaptive Engine Technology in Military Aviation
Type
dc.type
folyóiratcikk
Date Change
dc.date.updated
2024-06-25T10:51:33Z
Version
dc.description.version
kiadói

dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű

dc.description.notes
A TKP2021-NVA-16 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Doi ID
dc.identifier.doi
10.32560/rk.2023.2.22
Discipline Discipline +
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok

dc.subject.sciencebranch
Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok
MTMT ID
dc.identifier.mtmt
35069840

dc.identifier.journalTitle
Repüléstudományi Közlemények

dc.identifier.journalVolume
35

dc.identifier.journalIssueNumber
2
Scope
dc.format.page
203-210

dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
REPÜLÉSTUD KÖZL
Author institution
dc.contributor.department
Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék
Author institution
dc.contributor.department
Katonai Repülő Intézet
Author institution
dc.contributor.department
Katonai Repülő Tanszék


Files in this item

Az adaptív hajtómű-technológia megjelenése a katonai repülés területén
 
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény