Author dc.contributor.author | Varga Béla | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2024-06-28T07:12:13Z | |
Availability Date dc.date.available | 2024-06-28T07:12:13Z | |
Release dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/26353 | |
Abstract dc.description.abstract | A múlt század 60-as éveitől mind a polgári, mind a katonai repülésben az egyszerű, egyáramú sugárhajtóműveket felváltották a kétáramú hajtóművek. Először a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jelentek meg, majd a kétáramúsági fok folyamatosan növekedett a kereskedelmi repülőgépek kétáramú hajtóműveinél. Manapság a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jellemzően a többfeladatú harcászati repülőgépek erőforrását képezik. Maga a hajtómű kialakítása jelentősen nem változott évtizedek óta. Ehhez képest jelenthet új szintet és igazi minőségi ugrást az adaptív hajtómű-technológia. A cikkben ezt a fejlesztési folyamatot, illetve a várt előnyöket mutatom be. | |
Abstract dc.description.abstract | From the sixties of the last century, both in civil and military aviation, the pure turbojet engines were replaced by the two-stream engines. The low bypass ratio engines appeared first, and then the bypass ratio steadily increased in commercial aircraft engines. Nowadays, low bypass ratio engines are typically the power sources of multi-role combat aircrafts. The design of the engine itself has actually not changed for decades. In comparison, adaptive engine technology can represent a new level and a real leap in quality. In this paper, I present this development process and the expected benefits. | |
Language dc.language | hu | |
Keywords dc.subject | kis kétáramúsági fokú hajtómű | |
Keywords dc.subject | propulziós hatásfok | |
Keywords dc.subject | elfolyási ellenállás | |
Keywords dc.subject | adaptív hajtómű-technológia | |
Keywords dc.subject | low bypass ratio engine | |
Keywords dc.subject | propulsive efficiency | |
Keywords dc.subject | spillage drag | |
Keywords dc.subject | adaptive engine technology | |
Title dc.title | Az adaptív hajtómű-technológia megjelenése a katonai repülés területén | |
Title Version dc.title.alternative | Adaptive Engine Technology in Military Aviation | |
Type dc.type | folyóiratcikk | |
Date Change dc.date.updated | 2024-06-25T10:51:33Z | |
Version dc.description.version | kiadói | |
dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
dc.description.notes | A TKP2021-NVA-16 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg. | |
Doi ID dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2023.2.22 | |
Discipline Discipline + dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 35069840 | |
dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
dc.identifier.journalVolume | 35 | |
dc.identifier.journalIssueNumber | 2 | |
Scope dc.format.page | 203-210 | |
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | REPÜLÉSTUD KÖZL | |
Author institution dc.contributor.department | Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék | |
Author institution dc.contributor.department | Katonai Repülő Intézet | |
Author institution dc.contributor.department | Katonai Repülő Tanszék |