Az adaptív hajtómű-technológia megjelenése a katonai repülés területén
Abstract :
A múlt század 60-as éveitől mind a polgári, mind a katonai repülésben az egyszerű, egyáramú sugárhajtóműveket felváltották a kétáramú hajtóművek. Először a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jelentek meg, majd a kétáramúsági fok folyamatosan növekedett a kereskedelmi repülőgépek kétáramú hajtóműveinél. Manapság a kis kétáramúsági fokú hajtóművek jellemzően a többfeladatú harcászati repülőgépek erőforrását képezik. Maga a hajtómű kialakítása jelentősen nem változott évtizedek óta. Ehhez képest jelenthet új szintet és igazi minőségi ugrást az adaptív hajtómű-technológia. A cikkben ezt a fejlesztési folyamatot, illetve a várt előnyöket mutatom be.
From the sixties of the last century, both in civil and military aviation, the pure turbojet engines were replaced by the two-stream engines. The low bypass ratio engines appeared first, and then the bypass ratio steadily increased in commercial aircraft engines. Nowadays, low bypass ratio engines are typically the power sources of multi-role combat aircrafts. The design of the engine itself has actually not changed for decades. In comparison, adaptive engine technology can represent a new level and a real leap in quality. In this paper, I present this development process and the expected benefits.