A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Hamar Pál
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-09-22T08:38:58Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-09-22T08:38:58Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
2060-0437
Issn
dc.identifier.issn
2060-0437
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/20900
Kivonat
dc.description.abstract
A honvédelmi nevelés és a testnevelés kovariációját társadalmi, oktatás- és tantervelméleti, illetve oktatásmódszertani aspektusból vizsgálva számos kérdés merülhet fel. Tanulmányunkban a neveléstudomány oldaláról keressük a két nevelési terület 21. századi életkihívások kezelésére szolgáló közös értékeit. Ezzel összefüggésben külön-külön feltérképezzük a honvédelmi nevelés és a testnevelés értékkészletét, a 2012-es és a 2020-as NAT-ban betöltött szerepüket. Elemzésünkhöz Benjamin Bloom követelménytaxonómiai rendszerét hívjuk segítségül. Konklúzióként megállapítjuk, hogy korunk társadalmi gyakorlata újabb és újabb megoldandó próbatételek elé állítja a fiatalokat (lásd Covid–19, háború, mozgásszegény életmód stb.). A tantárgypedagógiai válaszokat elsősorban módszertani, nem pedig tartalmi (tananyag-kiválasztási) szempontok mentén kell keresni. A tartalmi fejlesztés lehetőségei majdnem kizárólag a sportági mozgásformák bővítésében rejlenek, mivel Magyarországon a testnevelés tantárgy oktatása ezeken alapszik. Az élményközpontúság, az örömszerzés valóban fontos értékorientáció, de nem primer cél. Mindkét nevelési terület faktuma a teljesítményelvárás, a teljesítményirányultság, emellett a közös értékek nélkülözhetetlen alkotóeleme a rend és a fegyelem. Kiemelendők még a két terület kereszttantervi vonatkozásai.
Kivonat
dc.description.abstract
Examining the covariation of national defence education and physical education from the social, education and curriculum theoretical, respectively education methodological aspects, many questions may arise. In our study, from the side of educational science, we are looking for the common values of the two educational fields for dealing with the challenges of life in the 21st century. In this context, we separately map the value set of national defence education and physical education, their role in the 2012 and 2020 NCC. For our analysis, we use Benjamin Bloom’s requirements taxonomy system. As a conclusion, it is established that the social practice of our time presents young people with more and more tests to be solved (see Covid-19, war, sedentary lifestyle, etc.). Subject pedagogy answers should be sought primarily from methodological rather than content (educational material selection) aspects. The possibilities of con-tent development lie almost exclusively in the expansion of the forms of movement in sports, since the teaching of physical education in Hungary is based on them. Focusing on experience orientation, seeking pleasure is indeed an important value orientation, but it is not a primary goal. Performance expectations and performance orientation are the facts of both educational fields, and order and discipline are an essential component of common values. The cross-curricular aspects of the two fields should also be highlighted.
Kivonat
dc.description.abstract
A honvédelmi nevelés és a testnevelés kovariációját társadalmi, oktatás- és tantervelméleti, illetve oktatásmódszertani aspektusból vizsgálva számos kérdés merülhet fel. Tanulmányunkban a neveléstudomány oldaláról keressük a két nevelési terület 21. századi életkihívások kezelésére szolgáló közös értékeit. Ezzel összefüggésben külön-külön feltérképezzük a honvédelmi nevelés és a testnevelés értékkészletét, a 2012-es és a 2020-as NAT-ban betöltött szerepüket. Elemzésünkhöz Benjamin Bloom követelménytaxonómiai rendszerét hívjuk segítségül. Konklúzióként megállapítjuk, hogy korunk társadalmi gyakorlata újabb és újabb megoldandó próbatételek elé állítja a fiatalokat (lásd Covid–19, háború, mozgásszegény életmód stb.). A tantárgypedagógiai válaszokat elsősorban módszertani, nem pedig tartalmi (tananyag-kiválasztási) szempontok mentén kell keresni. A tartalmi fejlesztés lehetőségei majdnem kizárólag a sportági mozgásformák bővítésében rejlenek, mivel Magyarországon a testnevelés tantárgy oktatása ezeken alapszik. Az élményközpontúság, az örömszerzés valóban fontos értékorientáció, de nem primer cél. Mindkét nevelési terület faktuma a teljesítményelvárás, a teljesítményirányultság, emellett a közös értékek nélkülözhetetlen alkotóeleme a rend és a fegyelem. Kiemelendők még a két terület kereszttantervi vonatkozásai.
Kivonat
dc.description.abstract
Examining the covariation of national defence education and physical education from the social, education and curriculum theoretical, respectively education methodological aspects, many questions may arise. In our study, from the side of educational science, we are looking for the common values of the two educational fields for dealing with the challenges of life in the 21st century. In this context, we separately map the value set of national defence education and physical education, their role in the 2012 and 2020 NCC. For our analysis, we use Benjamin Bloom’s requirements taxonomy system. As a conclusion, it is established that the social practice of our time presents young people with more and more tests to be solved (see Covid-19, war, sedentary lifestyle, etc.). Subject pedagogy answers should be sought primarily from methodological rather than content (educational material selection) aspects. The possibilities of con- tent development lie almost exclusively in the expansion of the forms of movement in sports, since the teaching of physical education in Hungary is based on them. Focusing on experience orientation, seeking pleasure is indeed an important value orientation, but it is not a primary goal. Performance expectations and performance orientation are the facts of both educational fields, and order and discipline are an essential component of common values. The cross-curricular aspects of the two fields should also be highlighted.
Nyelv
dc.language
hu
Nyelv
dc.language
hu
Kulcsszó
dc.subject
honvédelmi nevelés
Kulcsszó
dc.subject
testnevelés
Kulcsszó
dc.subject
érték
Kulcsszó
dc.subject
NAT 2012 és NAT 2020
Kulcsszó
dc.subject
kognitív-affektív-pszichomotoros dimenziók
Kulcsszó
dc.subject
national defence education
Kulcsszó
dc.subject
physical education
Kulcsszó
dc.subject
value
Kulcsszó
dc.subject
NCC2012 and NCC2020
Kulcsszó
dc.subject
cognitive-affective-psychomotor dimensions
Kulcsszó
dc.subject
honvédelmi nevelés
Kulcsszó
dc.subject
testnevelés
Kulcsszó
dc.subject
érték
Kulcsszó
dc.subject
NAT 2012 és NAT 2020
Kulcsszó
dc.subject
kognitív-affektív-pszichomotoros dimenziók
Kulcsszó
dc.subject
national defence education
Kulcsszó
dc.subject
physical education
Kulcsszó
dc.subject
value
Kulcsszó
dc.subject
NCC2012 and NCC2020
Kulcsszó
dc.subject
cognitive-affective-psychomotor dimensions
Cím
dc.title
A honvédelmi nevelés és az iskolai testnevelés kovariációja
Cím
dc.title
A honvédelmi nevelés és az iskolai testnevelés kovariációja
Cím változat
dc.title.alternative
Covariation of National Defence Education and School Physical Education
Cím változat
dc.title.alternative
Covariation of National Defence Education and School Physical Education
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-09-21T12:51:58Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32563/hsz.2023.2.14
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32563/hsz.2023.2.14
Tudományág
dc.subject.discipline
Bölcsészettudományok
Tudományág
dc.subject.discipline
Bölcsészettudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Neveléstudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Neveléstudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34143232
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Hadtudományi Szemle
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Hadtudományi Szemle
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
16
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
2
Terjedelem
dc.format.page
187-210
Terjedelem
dc.format.page
187-210
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
HADTUDOMÁNYI SZEMLE
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Pedagógia Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Tanárképző Intézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Semmelweis Egyetem
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Pedagógia Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Torna RG Tánc és Aerobik Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Pedagógia Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Tanárképző Intézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Semmelweis Egyetem
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Torna RG Tánc és Aerobik Tanszék


A tételhez tartozó fájlok

A honvédelmi nevelés és az iskolai testnevelés kovariációja
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény