A honvédelmi nevelés és az iskolai testnevelés kovariációja
Absztrakt :
A honvédelmi nevelés és a testnevelés kovariációját társadalmi, oktatás- és tantervelméleti, illetve oktatásmódszertani aspektusból vizsgálva számos kérdés merülhet fel. Tanulmányunkban a neveléstudomány oldaláról keressük a két nevelési terület 21. századi életkihívások kezelésére szolgáló közös értékeit. Ezzel összefüggésben külön-külön feltérképezzük a honvédelmi nevelés és a testnevelés értékkészletét, a 2012-es és a 2020-as NAT-ban betöltött szerepüket. Elemzésünkhöz Benjamin Bloom követelménytaxonómiai rendszerét hívjuk segítségül. Konklúzióként megállapítjuk, hogy korunk társadalmi gyakorlata újabb és újabb megoldandó próbatételek elé állítja a fiatalokat (lásd Covid–19, háború, mozgásszegény életmód stb.). A tantárgypedagógiai válaszokat elsősorban módszertani, nem pedig tartalmi (tananyag-kiválasztási) szempontok mentén kell keresni. A tartalmi fejlesztés lehetőségei majdnem kizárólag a sportági mozgásformák bővítésében rejlenek, mivel Magyarországon a testnevelés tantárgy oktatása ezeken alapszik. Az élményközpontúság, az örömszerzés valóban fontos értékorientáció, de nem primer cél. Mindkét nevelési terület faktuma a teljesítményelvárás, a teljesítményirányultság, emellett a közös értékek nélkülözhetetlen alkotóeleme a rend és a fegyelem. Kiemelendők még a két terület kereszttantervi vonatkozásai.
Examining the covariation of national defence education and physical education from the social, education and curriculum theoretical, respectively education methodological aspects, many questions may arise. In our study, from the side of educational science, we are looking for the common values of the two educational fields for dealing with the challenges of life in the 21st century. In this context, we separately map the value set of national defence education and physical education, their role in the 2012 and 2020 NCC. For our analysis, we use Benjamin Bloom’s requirements taxonomy system. As a conclusion, it is established that the social practice of our time presents young people with more and more tests to be solved (see Covid-19, war, sedentary lifestyle, etc.). Subject pedagogy answers should be sought primarily from methodological rather than content (educational material selection) aspects. The possibilities of con-tent development lie almost exclusively in the expansion of the forms of movement in sports, since the teaching of physical education in Hungary is based on them. Focusing on experience orientation, seeking pleasure is indeed an important value orientation, but it is not a primary goal. Performance expectations and performance orientation are the facts of both educational fields, and order and discipline are an essential component of common values. The cross-curricular aspects of the two fields should also be highlighted.
A honvédelmi nevelés és a testnevelés kovariációját társadalmi, oktatás- és tantervelméleti, illetve oktatásmódszertani aspektusból vizsgálva számos kérdés merülhet fel. Tanulmányunkban a neveléstudomány oldaláról keressük a két nevelési terület 21. századi életkihívások kezelésére szolgáló közös értékeit. Ezzel összefüggésben külön-külön feltérképezzük a honvédelmi nevelés és a testnevelés értékkészletét, a 2012-es és a 2020-as NAT-ban betöltött szerepüket. Elemzésünkhöz Benjamin Bloom követelménytaxonómiai rendszerét hívjuk segítségül. Konklúzióként megállapítjuk, hogy korunk társadalmi gyakorlata újabb és újabb megoldandó próbatételek elé állítja a fiatalokat (lásd Covid–19, háború, mozgásszegény életmód stb.). A tantárgypedagógiai válaszokat elsősorban módszertani, nem pedig tartalmi (tananyag-kiválasztási) szempontok mentén kell keresni. A tartalmi fejlesztés lehetőségei majdnem kizárólag a sportági mozgásformák bővítésében rejlenek, mivel Magyarországon a testnevelés tantárgy oktatása ezeken alapszik. Az élményközpontúság, az örömszerzés valóban fontos értékorientáció, de nem primer cél. Mindkét nevelési terület faktuma a teljesítményelvárás, a teljesítményirányultság, emellett a közös értékek nélkülözhetetlen alkotóeleme a rend és a fegyelem. Kiemelendők még a két terület kereszttantervi vonatkozásai.
Examining the covariation of national defence education and physical education from the social, education and curriculum theoretical, respectively education methodological aspects, many questions may arise. In our study, from the side of educational science, we are looking for the common values of the two educational fields for dealing with the challenges of life in the 21st century. In this context, we separately map the value set of national defence education and physical education, their role in the 2012 and 2020 NCC. For our analysis, we use Benjamin Bloom’s requirements taxonomy system. As a conclusion, it is established that the social practice of our time presents young people with more and more tests to be solved (see Covid-19, war, sedentary lifestyle, etc.). Subject pedagogy answers should be sought primarily from methodological rather than content (educational material selection) aspects. The possibilities of con- tent development lie almost exclusively in the expansion of the forms of movement in sports, since the teaching of physical education in Hungary is based on them. Focusing on experience orientation, seeking pleasure is indeed an important value orientation, but it is not a primary goal. Performance expectations and performance orientation are the facts of both educational fields, and order and discipline are an essential component of common values. The cross-curricular aspects of the two fields should also be highlighted.