Adatbiztonsági informatikai alapismeretek átadásának vizsgálata egy szakirányú továbbképzés keretében
Absztrakt :
A közszolgálati kiberbiztonság fejlesztését célzó felsőoktatási képzés során elengedhetetlen az informatikai alapismeretek átadása a hallgatók számára. Az ilyen típusú képzésekre jelentkező hallgatók jelentős része nem képzett informatikus, így esetükben nem feltételezhető a mélyebb műszaki, technikai, informatikai alapismeretek megléte. Egy ilyen típusú képzés kialakítása során figyelni kell arra, hogy a hallgatóság megértse és képes legyen feldolgozni, elsajátítani az átadott ismereteket. Jelen tanulmány az informatikai alapismeretek átadásához egy már meglévő tantárgy tematikáját, az általa átadott ismeretanyag hatékonyságát, helyességét, az esetleges hiányosságait vizsgálja, és javaslatot fogalmaz meg, hogyan lehet azt a közszolgálati kiberbiztonsági képzésbe beilleszteni.
In case of a training programme which aims to improve cyber security in the public service it is required to transfer basic knowledge of information technologies to the attendees. Generally, only a small part of the attendees on such training programmes are qualified computer science experts. Hence, we can assume that the rest of the students lack a deeper engineering and technical knowledge on this field. However, it is a challenging task to educate such students in a way they can understand and use the transferred knowledge.In this paper, we evaluate the results of an existing course in the field of information technologies that can be a basis for a similar course in the cybersecurity training programme for public service. We investigate the effectiveness, correctness and insufficiency of the knowledge transfer. Finally, we propose improvements and changes to be able to integrate such courses into a cybersecurity training programme for public service.