A termelőszövetkezettől az udvari bolondig – az egyetem társadalmi szerepei a 21. században
Absztrakt :
Noha széles körű egyetértés van arról, hogy az egyetemek a társadalomban fontos szerepet töl-tenek be, arról már megoszlanak a vélemények, hogy pontosan miben is áll ez a szerep. Az elvá-rások nagyon sokrétűek és ellentmondásosak. A tanulmányban arra a kérdésre keresem a választ, hogyan lehetne rendszerezni az egyetem társadalmi szerepeit, és ez nyújt-e támpontokat a 21. szá-zadi egyetemmel szembeni kihívásokhoz (tudásmonopólium elveszítése, nemzetállamok gyengü-lése, a tudás relativizálódása). A javasolt keretrendszer két szempont mentén fogalmazza meg az egyetem társadalmi szerepeit: egyrészt a termelés jellege (termék/folyamat), másrészt a társa-dalmi, gazdasági és politikai berendezkedéshez fűződő viszony alapján (konszenzus/disszenzus). Ebből kiindulva négy társadalmiszerep-modellt mutatok be: a termelőszövetkezetet, a katalizá-tort, a világítótornyot és a görbe tükröt. A tanulmány végén a nézetek integrálhatóságát vizs-gálom meg.
Although there is a broad consensus that universities play an important role in society, opinions are already divided on exactly what this role is. The expectations are very diverse and contradictory. In this study, I seek the answer to the question of how the social roles of the university could be systematised and whether this provides clues to the challenges the university of the 21st century faces (loss of knowledge monopoly, weakening of nation states, relativisation of knowledge). The proposed framework describes the social roles of the university according to two dimensions: on the one hand, on the basis of the nature of production (product/process), and on the other hand, on the basis of the relation to the social, economic and political system (consensus/dissensus). Based on this, I present four social role models: the producers’ cooperative, the catalyst, the light tower and the distorting mirror. At the end of the study, I examine the integrability of views.