Szerző dc.contributor.author | Molnár Attila Károly | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2020-12-16T09:18:22Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2020-12-16T09:18:22Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2020 | |
Issn dc.identifier.issn | 0866-6628 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/16113 | |
Kivonat dc.description.abstract | A tanulmány nem az alkotmányos ellenállás (ius resistendi) magyar, angol vagy lengyel ősi fogalmával foglalkozik, hanem az engedetlenség – ami nem politikai vagy erkölcsi lehetőség, hanem kötelesség – képzetének kialakulásával. A háború utáni politikai és erkölcsi gondolkodás hangsúlyozta, a természet törvény fogalmával együtt, az engedetlenség, parancsmegtagadás erkölcsi, sőt jogi kötelességét az igazságtalan törvény vagy parancs esetében. Noha a politikai gondolkodásban hagyományosan a fő probléma az volt, hogyan kerüljék el a lázadást, amely a politikai közösséget örökké fenyegeti, a lelkiismeret fogalma köré épülő keresztény erkölcsi gondolkodás története ezzel ellentétes fogalmat eredményezett, az engedetlenség kötelességének a fogalmát. A skolasztikában a tévedékeny lelkiismeret problémája vezetett a Szent Tamás és Szent Bonaventura közti vitához, amelyben az első amellett érvelt, hogy a lelkiismeretet minden esetben követni kell, akár az autoritással szemben is, míg a második azt írta, hogy a lelkiismeret és az autoritás ütközése esetén a lelkiismeretet félre kell tenni, mivel tévedhet. Az engedetlenség erkölcsi kötelességének képzete nyilvánvalóan Szent Tamásnak az ebben a vitában kifejtett érveléséből ered. This paper does not deal with the notion of constitutional resistance (ius resistendi), an ancient notion in Hungary, England or Poland, instead it focuses on the emergence of the notion of disobedience as not a political or moral opportunity, but a moral duty. The post-war political and moral imagination has emphasised – alongside with the notion of natural law – the moral (even legal) duty of disobedience in case of unjust law or order. Although in the political thinking the mainstream problem was how to cope with the rebel as an eternal danger for political community, the history of Christian moral thinking, arranged around the idea of conscience, produced the opposing notion of the duty of disobedience. In the Scholastic thinking, the problem of fallible conscience led to a debate between St. Thomas Aquinas and St. Bonaventura in which the first one argued that conscience should follow in any case, even against authority, while the second wrote that in case of conflict between one’s conscience and an authority, conscience should be put aside because of its potential fallibility. The modern notion of the moral duty of disobedience is rooted in Aquinas’s argument in the debate. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | lelkiismeret | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | engedetlenség | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Szent Tamás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Szent Bonaventura | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | conscience | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | disobedience | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | St. Thomas | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | St. Bonaventura | hu_HU |
Cím dc.title | Az engedetlenség kötelessége – a modern politika egyik forrásánál | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Obligation to Be Disobedient – A Root of Modern Political Imagination | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32566/ah.2020.4.5 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Acta Humana | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 8 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 4 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 127-149 | hu_HU |