Author dc.contributor.author | Lánczi András | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2020-12-15T15:56:29Z | |
Availability Date dc.date.available | 2020-12-15T15:56:29Z | |
Release dc.date.issued | 2020 | |
Issn dc.identifier.issn | 0866-6628 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/16104 | |
Abstract dc.description.abstract | Hogyan egyeztethető össze a törvény parancsa a szabadsággal? Az antik válasz a természet klasszikus fogalmából indult ki, a keresztény a szabad akaratból, a modern az individuum politikai jogaiból. Az antik szabadság a természeti törvényekhez való alkalmazkodást tanította, a keresztény szabadság a bűnnel való harcot, a modern szabadság pedig a szerződés révén konstruált állam által nyújtott garanciákat hangsúlyozza. Az antik és a keresztény szemléletben az emberi racionalitás véges, korlátozott, a modernben ezzel szemben korlátlan. Az előbbiek a törvényt abszolútnak tekintik, míg az utóbbi az emberi racionalitás által folyamatosan relativizált törvényfogalmat használ. A modern felfogás előbb Istent, majd a természet fogalmát is kiiktatta a szabadság értelmezéséből, kizárólag politikai alku tárgyává tette, ily módon relativizálta a törvényt, a természetet, a közélet és a magánélet közti határvonalat. Középpontban az individuum felfedezése áll. A jelen írás a törvény relativizálásáról, a régi és az új szabadság összehasonlításáról, illetve a modern totalizáló politikafelfogásról szól. How can we reconcile the command of Law and freedom of man? The ancient answer was based on the classical concept of Nature, the Christian on the free will of man (hence the concept of Christian freedom), whereas the modern on the political rights of man. The ancient concept of freedom was derived from man’s accommodation to the laws of nature, the Christian freedom emphasised the fight against sin, and the modern concepts voice the safeguards of the human rights ensured by a commonwealth treaty. Man’s rationality is confined and limited according to the ancient and Christian understanding, whereas limitless by the modern conception. The previous ones regard Law as absolute, the latter, however, tendentiously relativises the scope and strength of Law, and tends to use it in the plural, i.e. laws. Modernity, discarded God first, then Natural Laws from the conception of freedom, and subjected to constant political debates, thus relativising Law as such (c.f. French Revolution), and blurred the dividing line between what is public and what is private. The understanding of freedom placed the individual in the focus. This essay is on the relativisation of Law, the conceptual comparison of ancient and modern freedom, and the modern tendency towards totalising politics. | hu_HU |
Language dc.language.iso | hu | hu_HU |
Rent dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Keywords dc.subject | törvény | hu_HU |
Keywords dc.subject | természet | hu_HU |
Keywords dc.subject | szabad akarat | hu_HU |
Keywords dc.subject | racionalitás | hu_HU |
Keywords dc.subject | Burke–Paine vita | hu_HU |
Keywords dc.subject | emberi jogok | hu_HU |
Keywords dc.subject | XIII. Leó pápa enciklikái | hu_HU |
Keywords dc.subject | természetjog | hu_HU |
Keywords dc.subject | law | hu_HU |
Keywords dc.subject | nature | hu_HU |
Keywords dc.subject | free wil | hu_HU |
Keywords dc.subject | rationality | hu_HU |
Keywords dc.subject | Burke–Paine debate | hu_HU |
Keywords dc.subject | human rights | hu_HU |
Keywords dc.subject | encyclicals of Leo XIII | hu_HU |
Keywords dc.subject | natural law and right | hu_HU |
Title dc.title | Szabadság és törvény: Régiek törvénye, modernek jogai | hu_HU |
Title Version dc.title.alternative | Freedom and Law: Law of the Ancients, Rights of the Moderns | hu_HU |
Type dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |
Version dc.description.version | kiadói | hu_HU |
dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi ID dc.identifier.doi | 10.32566/ah.2020.3.6 | |
dc.identifier.journalTitle | Acta Humana | hu_HU |
dc.identifier.journalVolume | 8 | hu_HU |
dc.identifier.journalIssueNumber | 3 | hu_HU |
Scope dc.format.page | 99-121 | hu_HU |