Szabadság és törvény: Régiek törvénye, modernek jogai
Abstract :
Hogyan egyeztethető össze a törvény parancsa a szabadsággal? Az antik válasz a természet klasszikus fogalmából indult ki, a keresztény a szabad akaratból, a modern az individuum politikai jogaiból. Az antik szabadság a természeti törvényekhez való alkalmazkodást tanította, a keresztény szabadság
a bűnnel való harcot, a modern szabadság pedig a szerződés révén konstruált állam által nyújtott garanciákat hangsúlyozza. Az antik és a keresztény
szemléletben az emberi racionalitás véges, korlátozott, a modernben ezzel
szemben korlátlan. Az előbbiek a törvényt abszolútnak tekintik, míg az utóbbi az emberi racionalitás által folyamatosan relativizált törvényfogalmat
használ. A modern felfogás előbb Istent, majd a természet fogalmát is kiiktatta a szabadság értelmezéséből, kizárólag politikai alku tárgyává tette,
ily módon relativizálta a törvényt, a természetet, a közélet és a magánélet
közti határvonalat. Középpontban az individuum felfedezése áll. A jelen írás
a törvény relativizálásáról, a régi és az új szabadság összehasonlításáról, illetve a modern totalizáló politikafelfogásról szól.
How can we reconcile the command of Law and freedom of man? The
ancient answer was based on the classical concept of Nature, the Christian
on the free will of man (hence the concept of Christian freedom), whereas
the modern on the political rights of man. The ancient concept of freedom
was derived from man’s accommodation to the laws of nature, the Christian
freedom emphasised the fight against sin, and the modern concepts voice the
safeguards of the human rights ensured by a commonwealth treaty. Man’s
rationality is confined and limited according to the ancient and Christian
understanding, whereas limitless by the modern conception. The previous
ones regard Law as absolute, the latter, however, tendentiously relativises
the scope and strength of Law, and tends to use it in the plural, i.e. laws. Modernity, discarded God first, then Natural Laws from the conception of freedom,
and subjected to constant political debates, thus relativising Law as such (c.f. French
Revolution), and blurred the dividing line between what is public and what is
private. The understanding of freedom placed the individual in the focus. This essay
is on the relativisation of Law, the conceptual comparison of ancient and modern
freedom, and the modern tendency towards totalising politics.