A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Árva Zsuzsanna
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2020-12-03T13:28:18Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2020-12-03T13:28:18Z
Kiadás
dc.date.issued
2020
Issn
dc.identifier.issn
2063-9058 (nyomtatott)
Issn
dc.identifier.issn
2063-9066 (online)
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/16082
Kivonat
dc.description.abstract
Az Alaptörvény alapján a helyi önkormányzat két jogalap alapján alkothat rendeletet: az egyik esetben törvény felhatalmazása nyomán, míg a másik esetben valamely helyi közügy szabályozására. Míg az első esetben nemcsak joga, hanem egyben szankcionálható kötelessége is a helyi önkormányzatnak rendeletet alkotni, addig a második tárgykör már csaknem teljesen fakultatív. A helyi önkormányzatok által szabályozott közügyek köre igen tág keretek között helyezkedik el. Ilyenek lehetnek a közösségi együttélést szabályozó normák, amelyek sok esetben a magánélet területére tartozó jogviszonyokat kívánnak szabályozni. Ez utóbbi kérdések esetén különös súllyal esik latba az a kitétel, hogy a helyi rendelet magasabb szintű jogforrással nem ütközhet. Jelen tanulmány azt veszi számba, hogy melyek a tipikusan problémát okozó önkormányzati rendeletek, illetve miként hat ezekre a centralizáció elve. In line with the stipulations of the Fundamental Law of Hungary, local governments may adopt regulations on two legal bases: if authorised by law or if they want to regulate a local public affair. While in the first case it is not only the right but also the obligation of local governments to enact regulations that can even be sanctioned, in the second case it is almost completely optional. The scope of public affairs regulated by local governments is rather broad. Norms regulating peaceful public coexistence represent a separate subject area as in many cases they wish to regulate legal relationships pertaining to privacy. In the case of the latter issue, the clause stating that the local regulations shall not contradict any higher form of law is especially central. This paper introduces and examines those local government regulations which typically cause problems, with special emphasis on the rules of peaceful public coexistence.hu_HU
Nyelv
dc.language.iso
huhu_HU
Kiadó
dc.publisher
Ludovika Egyetemi Kiadóhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
alkotmánybírósági gyakorlathu_HU
Kulcsszó
dc.subject
helyi önkormányzatokhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
jó kormányzáshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
közigazgatási szankciókhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
közösségi együttéléshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
Kúria gyakorlatahu_HU
Kulcsszó
dc.subject
administrative sanctionshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
good governancehu_HU
Kulcsszó
dc.subject
local governmentshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
peaceful public coexistencehu_HU
Kulcsszó
dc.subject
practice of the Constitutional Courthu_HU
Kulcsszó
dc.subject
practice of the Curiahu_HU
Cím
dc.title
Centralizáció, decentralizáció és a közösségi együttéléshu_HU
Cím változat
dc.title.alternative
Centralisation, Decentralisation and the Peaceful Public Coexistencehu_HU
Típus
dc.type
Folyóiratcikkhu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Centralizáció, decentralizáció és a közösségi együttélés
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény