Szerző dc.contributor.author | Árva Zsuzsanna | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2020-12-03T13:28:18Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2020-12-03T13:28:18Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2020 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 (nyomtatott) | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9066 (online) | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/16082 | |
Kivonat dc.description.abstract | Az Alaptörvény alapján a helyi önkormányzat két jogalap alapján alkothat rendeletet: az egyik esetben törvény felhatalmazása nyomán, míg a másik esetben valamely helyi közügy szabályozására. Míg az első esetben nemcsak joga, hanem egyben szankcionálható kötelessége is a helyi önkormányzatnak rendeletet alkotni, addig a második tárgykör már csaknem teljesen fakultatív. A helyi önkormányzatok által szabályozott közügyek köre igen tág keretek között helyezkedik el. Ilyenek lehetnek a közösségi együttélést szabályozó normák, amelyek sok esetben a magánélet területére tartozó jogviszonyokat kívánnak szabályozni. Ez utóbbi kérdések esetén különös súllyal esik latba az a kitétel, hogy a helyi rendelet magasabb szintű jogforrással nem ütközhet. Jelen tanulmány azt veszi számba, hogy melyek a tipikusan problémát okozó önkormányzati rendeletek, illetve miként hat ezekre a centralizáció elve. In line with the stipulations of the Fundamental Law of Hungary, local governments may adopt regulations on two legal bases: if authorised by law or if they want to regulate a local public affair. While in the first case it is not only the right but also the obligation of local governments to enact regulations that can even be sanctioned, in the second case it is almost completely optional. The scope of public affairs regulated by local governments is rather broad. Norms regulating peaceful public coexistence represent a separate subject area as in many cases they wish to regulate legal relationships pertaining to privacy. In the case of the latter issue, the clause stating that the local regulations shall not contradict any higher form of law is especially central. This paper introduces and examines those local government regulations which typically cause problems, with special emphasis on the rules of peaceful public coexistence. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | alkotmánybírósági gyakorlat | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | helyi önkormányzatok | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | jó kormányzás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | közigazgatási szankciók | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | közösségi együttélés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Kúria gyakorlata | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | administrative sanctions | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | good governance | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | local governments | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | peaceful public coexistence | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | practice of the Constitutional Court | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | practice of the Curia | hu_HU |
Cím dc.title | Centralizáció, decentralizáció és a közösségi együttélés | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Centralisation, Decentralisation and the Peaceful Public Coexistence | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |