Centralizáció, decentralizáció és a közösségi együttélés
Absztrakt :
Az Alaptörvény alapján a helyi önkormányzat két jogalap alapján alkothat rendeletet: az egyik
esetben törvény felhatalmazása nyomán, míg a másik esetben valamely helyi közügy szabályozására.
Míg az első esetben nemcsak joga, hanem egyben szankcionálható kötelessége is a helyi önkormányzatnak
rendeletet alkotni, addig a második tárgykör már csaknem teljesen fakultatív.
A helyi önkormányzatok által szabályozott közügyek köre igen tág keretek között helyezkedik
el. Ilyenek lehetnek a közösségi együttélést szabályozó normák, amelyek sok esetben a magánélet
területére tartozó jogviszonyokat kívánnak szabályozni. Ez utóbbi kérdések esetén különös súllyal esik latba az a kitétel, hogy a helyi rendelet magasabb szintű jogforrással nem ütközhet. Jelen
tanulmány azt veszi számba, hogy melyek a tipikusan problémát okozó önkormányzati rendeletek,
illetve miként hat ezekre a centralizáció elve.
In line with the stipulations of the Fundamental Law of Hungary, local governments may adopt
regulations on two legal bases: if authorised by law or if they want to regulate a local public affair.
While in the first case it is not only the right but also the obligation of local governments to enact
regulations that can even be sanctioned, in the second case it is almost completely optional.
The scope of public affairs regulated by local governments is rather broad. Norms regulating
peaceful public coexistence represent a separate subject area as in many cases they wish to regulate legal relationships pertaining to privacy. In the case of the latter issue, the clause stating that
the local regulations shall not contradict any higher form of law is especially central. This paper
introduces and examines those local government regulations which typically cause problems, with
special emphasis on the rules of peaceful public coexistence.