A kriminálpedagógia mint a büntetés-végrehajtás kínálkozó rendszerszervezési alapelve
Absztrakt :
kriminálpedagógiának megközelítőleg 120 éves múltja van, azonban elfogadtatásáért még számos területen küzdenie kell. A tanulmányban meghatározzuk ennek a tudományterületnek a definícióját és tudományrendszertani helyét, valamint bemutatunk egy kanadai és egy amerikai büntetés-végrehajtási intézetet, amelyekben pedagógiai alapú reintegrációs munka folyik. Rámutatunk arra, hogy bármely alkalmazott tudománynak csak akkor van létjogosultsága, ha a gyakorlati élet igényli az elméletet; az elmélet pedig fejleszti a gyakorlatot. Napjainkra a kriminálpedagógia eljutott arra a szintre, hogy – elsősorban fiatalkorúak börtöneiben – a büntetés-végrehajtás gyakorlatának rendszerszervezési alapelve legyen. Biztosak vagyunk abban, hogy a kriminálpedagógia fejlődése érdemben hozzájárul a rendészettudomány gazdagodásához.
Criminal pedagogy has a history of about 120 years; however, it has to fight for recognition
in many areas. In this paper, we define the meaning of this field of science and illustrate its
interlinking relations with neighbouring sciences. We introduce two correctional institutes – one
from Canada and one from the USA – the main characteristic of which is the pedagogy based
reintegration of prisoners. We point out that any applied science has a raison d’être only if
practical life requires theory, and theory develops practice. Criminal pedagogy today is ready
to be a possible organising principle of prison life. We are sure that the development of criminal
pedagogy contributes to the enrichment of law enforcement.