Közlekedési hálózatok
Abstract :
Az emberek, áruk és információk állandó mozgatása mindig is alapvető összetevője volt
az emberi társadalmaknak. Napjaink gazdasági folyamatait a mobilitás és a magasabb szintű
elérhetőség jelentős növekedése kísérte.
Bár ez a tendencia az ipari forradalomig vezethető vissza, a 20. század második felében jelentősen felgyorsult, mert a kereskedelem liberalizációját, a gazdasági tömbök kialakulását, a globális munkaerőt és a források komparatív előnyeit sokkal hatékonyabban
használták fel. Ezek a feltételek hatással voltak a személy- és teherszállításra, valamint
az ezek alapjául szolgáló információáramlásra.
A társadalmak egyre nagyobb mértékben függenek a közlekedési rendszerektől,
amelyek a tevékenységek széles skáláját támogatják, egyebek mellett az ingázást, az energiaigények ellátását, a gyártó cégek és az elosztó központok közötti forgalmat. A fejlődő
közlekedési rendszerek már folyamatos kihívást jelentenek, mert meg kell felelniük a mobilitási igényeknek, elő kell segíteniük a gazdasági fejlődést, és részt kell venniük a globális
gazdasági folyamatokban.
A földrajzi adottságok jelentősen korlátozhatják a közlekedést. A közlekedés egyedülálló célja az, hogy leküzdje a teret, a különböző emberi és fizikai korlátokat, a távolságot,
az időt, a közigazgatási határokat és a terepet. Ezen tényezők, illetve a szállítási távolság,
a különböző szállítási módok kapacitása, az infrastruktúra és a szállítandó termék milyensége együttesen korlátozhatnak mindenfajta közlekedést, szállítást és mozgást.
A közlekedés az egyik legfontosabb emberi tevékenység világszerte. A gazdaság nélkülözhetetlen eleme, és hangsúlyos szerepet játszik a helyszínek közötti térbeli viszonyok
támogatásában. A közlekedés értékes kapcsolatot teremt a régiók és a gazdasági tevékenységek, az emberek és a világ térségei között.
Alapvető összetevői: a közlekedési mód, az infrastruktúrák, a hálózatok és a forgalom.
Ezek a komponensek alapvető fontosságúak a közlekedésben, de egyben alátámasztják azt
a tényt, hogy a földrajz annak ellenére, hogy jelentős technológiai, társadalmi és gazdasági fejlődés következett be, továbbra is kiemelkedő erőt jelent a közlekedés alakításában.