Összehasonlító európai közszolgálat. A közszolgálati jogviszony alanyai az EU tagállamaiban
Absztrakt :
A tanulmány a közszolgálat alanyait veti vizsgálat alá az Európai Unió egyes tagállamaiban.
Célja, hogy bemutassa a főbb tendenciákat az alanyok meghatározását illetően. A közszolgálat
funkcionális megközelítéséből kiindulva azokra a jogviszonyokra koncentrál, amelyeknek célja
a közhatalmi funkciók megvalósítása és a közszolgáltatások ellátásában való közreműködés.
Arra a kérdésre is választ keres, hogy alátámasztja-e a nemzetközi összehasonlítás annak a felvetésnek a helytállóságát, amely szerint kívánatos lenne, ha az állam kerülne a szolgálatadó pozíciójába a magyar közszolgálati jogviszonyok tekintetében. A tanulmány következtetései szerint
az alanyok meghatározását illetően lényeges eltérések mutathatók ki. Nincs általános megoldás
a tekintetben sem, hogy a közjogi jellegű kinevezés vagy a munkaszerződés képezi-e az alapját
a foglalkoztatásnak. A differenciáltság azonban önmagában nem cáfolja azt a feltételezést, hogy
az állam szolgálatadói pozíciója erősítheti a közszolgálati foglalkoztatási jogviszonyainak stabilitását, illetve megkönnyítheti a jogviszonyok közötti átjárhatóságot.
The study examines the subjects of the public service legal relationship in the Member States of
the European Union and aims to present the main trends regarding the different conceptions
regarding the subjects of these legal relationships. The study is built upon a functional approach of
the public service, and it focuses on those legal relationships that aim at fulfilling public authority
functions and public services. It also focuses on the question whether comparison between legal
systems supports the general need of a “state’s employer status”. The study concludes that there
are significant differences regarding the subjects of public service in the Member States. There is
no general rule of application of public law appointment or employment contract as a basis of the
public service legal relationships. However, differentiation alone does not deny that state employer
may strengthen the stability of the public service employment relationships and can facilitate the
“transfer” between them.