Felsővezeték- és áramszedőmeghibásodások hatása a vasút működésére
Absztrakt :
A vasúti szállítás kiemelt stratégiai jelentőségű egy ország számára, a vasúthálózat a kritikus infrastruktúra
eleme. Bizonyos körülmények között a leggyorsabb és legbiztonságosabb szállítmányozási lehetőség.
Ennek ellenére ez a szállítmányozási forma is rejt magában kockázatokat, amelyeket fel kell tárni
és megfelelően kezelni. Ilyen kockázati tényező a felsővezeték meghibásodása, amely képes megbénítani
egy vasútvonal hosszabb-rövidebb szakaszát. Ide tartoznak afelsővezeték-szakadások, amelyeknek okait
dinamikai szimulációval tárom fel, míg az ebből fakadó kockázatokat a kockázatelemzés módszereivel
vizsgálom. Célom, hogy a dinamika és a kockázatelemzés módszereinek felhasználásával egy olyan
védelmi rendszert tervezzek, amely segítségével csökkenthető a felsővezeték-szakadások bekövetkezése.
Napjainkban a vasúti szállítási volumen egyre növekszik, a villamos vontatás aránya egész Európában
növekvő fázisban van, ezért kiemelten fontos biztosítani a forgalom akadálymentességét.
Rail transport is of strategic importance for acountry. In some circumstances, it is the fastest and safest
transport option. However, this form of transportation also involves risks that need to be explored
and handled appropriately. Such a risk factor is the failure of the superstructure, which can paralyse
a longer or shorter section of a railway line. This includes overhead line breakdowns, the causes of
which are revealed by dynamic simulation, while the resulting risks are examined by the methods
of risk analysis. My goal is to design a system of protection using the methods of dynamics and risk
analysis that can help reduce the occurrence of line breakage. Nowadays, the volume of rail transport is increasing, the share of electric traction is on the rise in Europe, so it is of utmost importance to
ensure that traffic is accessible.