Author dc.contributor.author | Fazekasné Pál Emese | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2019-08-01T12:05:44Z | |
Availability Date dc.date.available | 2019-08-01T12:05:44Z | |
Release dc.date.issued | 2018 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 (nyomtatott) | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9066 (online) | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/12805 | |
Abstract dc.description.abstract | Az ellenőrzés – felügyelet – irányítás fogalmi triásza a közigazgatás két nagy alrendszerében egyaránt jelen van, méghozzá esszenciális jelentőséggel, ugyanis képet ad a rendszert alkotó szervek egymás közötti viszonyairól, s egyúttal pozicionálja is a közigazgatási struktúrában elfoglalt helyüket. A Concha Győző Doktori Programban megvalósított kutatás egyik célja annak bizonyítása, hogy a jelenleg hatályos felügyeleti rendszer elemei sok esetben meghaladják a felügyeleti kontroll határait, lehetőségeit és már-már az irányítás felé közelítenek. Ha megnézzük a helyi önkormányzatok feletti kontroll nyugat-európai megoldásait, amelyek jellemzően a decentralizált helyi entitásoknak jóval nagyobb autonómiát biztosítanak, akkor azt kell látnunk, hogy ezzel pontosan ellentétes folyamat megy végbe Magyarországon. Hazánkban ugyanis inkább a centralizáció irányába történő törekvés tapasztalható a jogalkotó részéről, míg például Franciaországban az 1982-es decentralizációs törvény hatálybalépése gyakorlatilag megszüntette a prefektus felügyeleti jogát az önkormányzatok tekintetében, így aki – ha megvizsgáljuk az általa gyakorolt feladat- és hatásköröket – inkább ellenőrzési jogot gyakorol. Public administration is characterised by the conceptual triage of control–supervision–governance which illustrates the relationship between the bodies forming the system and at the same time orientates their position in the administrative structure. One of the aims of the research conducted in the Concha Győző Doctoral Program is to prove that the elements of the current supervisory system over local governments – in many cases – exceed the boundaries of supervisory control and are now approaching governance. If one observes the Western European solutions of affected control, which typically provide decentralized local entities with far greater autonomy, it must be seen, that the Hungarian processes are exactly the opposite. In Hungary the aspiration towards centralization is more apparent from the part of the legislator, whereas for example in France the Decentralization Act has terminated the supervisory power of the prefect who exercises legal control over local governments. | hu_HU |
Language dc.language.iso | hu | hu_HU |
Rent dc.publisher | Nordex Nonprofit Kft. – Dialóg Campus Kiadó | hu_HU |
Keywords dc.subject | állami kontroll | hu_HU |
Keywords dc.subject | elhatárolási problémák | hu_HU |
Keywords dc.subject | felügyelet | hu_HU |
Keywords dc.subject | helyi önkormányzatok | hu_HU |
Keywords dc.subject | irányítás | hu_HU |
Keywords dc.subject | delimitation problems | hu_HU |
Keywords dc.subject | governance | hu_HU |
Keywords dc.subject | local government | hu_HU |
Keywords dc.subject | state control | hu_HU |
Keywords dc.subject | supervision | hu_HU |
Title dc.title | Gondolatok a közigazgatási irányítás és felügyelet elméletéből | hu_HU |
Title Version dc.title.alternative | Thoughts on the Theory of Governance and Supervision in Public Administration | hu_HU |
Type dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |