Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Fazekasné Pál Emese
Availability Date
dc.date.accessioned
2019-08-01T12:05:44Z
Availability Date
dc.date.available
2019-08-01T12:05:44Z
Release
dc.date.issued
2018
Issn
dc.identifier.issn
2063-9058 (nyomtatott)
Issn
dc.identifier.issn
2063-9066 (online)
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/12805
Abstract
dc.description.abstract
Az ellenőrzés – felügyelet – irányítás fogalmi triásza a közigazgatás két nagy alrendszerében egyaránt jelen van, méghozzá esszenciális jelentőséggel, ugyanis képet ad a rendszert alkotó szervek egymás közötti viszonyairól, s egyúttal pozicionálja is a közigazgatási struktúrában elfoglalt helyüket. A Concha Győző Doktori Programban megvalósított kutatás egyik célja annak bizonyítása, hogy a jelenleg hatályos felügyeleti rendszer elemei sok esetben meghaladják a felügyeleti kontroll határait, lehetőségeit és már-már az irányítás felé közelítenek. Ha megnézzük a helyi önkormányzatok feletti kontroll nyugat-európai megoldásait, amelyek jellemzően a decentralizált helyi entitásoknak jóval nagyobb autonómiát biztosítanak, akkor azt kell látnunk, hogy ezzel pontosan ellentétes folyamat megy végbe Magyarországon. Hazánkban ugyanis inkább a centralizáció irányába történő törekvés tapasztalható a jogalkotó részéről, míg például Franciaországban az 1982-es decentralizációs törvény hatálybalépése gyakorlatilag megszüntette a prefektus felügyeleti jogát az önkormányzatok tekintetében, így aki – ha megvizsgáljuk az általa gyakorolt feladat- és hatásköröket – inkább ellenőrzési jogot gyakorol. Public administration is characterised by the conceptual triage of control–supervision–governance which illustrates the relationship between the bodies forming the system and at the same time orientates their position in the administrative structure. One of the aims of the research conducted in the Concha Győző Doctoral Program is to prove that the elements of the current supervisory system over local governments – in many cases – exceed the boundaries of supervisory control and are now approaching governance. If one observes the Western European solutions of affected control, which typically provide decentralized local entities with far greater autonomy, it must be seen, that the Hungarian processes are exactly the opposite. In Hungary the aspiration towards centralization is more apparent from the part of the legislator, whereas for example in France the Decentralization Act has terminated the supervisory power of the prefect who exercises legal control over local governments.hu_HU
Language
dc.language.iso
huhu_HU
Rent
dc.publisher
Nordex Nonprofit Kft. – Dialóg Campus Kiadóhu_HU
Keywords
dc.subject
állami kontrollhu_HU
Keywords
dc.subject
elhatárolási problémákhu_HU
Keywords
dc.subject
felügyelethu_HU
Keywords
dc.subject
helyi önkormányzatokhu_HU
Keywords
dc.subject
irányításhu_HU
Keywords
dc.subject
delimitation problemshu_HU
Keywords
dc.subject
governancehu_HU
Keywords
dc.subject
local governmenthu_HU
Keywords
dc.subject
state controlhu_HU
Keywords
dc.subject
supervisionhu_HU
Title
dc.title
Gondolatok a közigazgatási irányítás és felügyelet elméletébőlhu_HU
Title Version
dc.title.alternative
Thoughts on the Theory of Governance and Supervision in Public Administrationhu_HU
Type
dc.type
Folyóiratcikkhu_HU


Files in this item

Gondolatok a közigazgatási irányítás és felügyelet elméletéből
 
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény