Gondolatok a közigazgatási irányítás és felügyelet elméletéből
Absztrakt :
Az ellenőrzés – felügyelet – irányítás fogalmi triásza a közigazgatás két nagy alrendszerében egyaránt jelen van, méghozzá esszenciális jelentőséggel, ugyanis képet ad a rendszert alkotó szervek
egymás közötti viszonyairól, s egyúttal pozicionálja is a közigazgatási struktúrában elfoglalt helyüket.
A Concha Győző Doktori Programban megvalósított kutatás egyik célja annak bizonyítása,
hogy a jelenleg hatályos felügyeleti rendszer elemei sok esetben meghaladják a felügyeleti kontroll
határait, lehetőségeit és már-már az irányítás felé közelítenek.
Ha megnézzük a helyi önkormányzatok feletti kontroll nyugat-európai megoldásait, amelyek
jellemzően a decentralizált helyi entitásoknak jóval nagyobb autonómiát biztosítanak, akkor azt
kell látnunk, hogy ezzel pontosan ellentétes folyamat megy végbe Magyarországon. Hazánkban
ugyanis inkább a centralizáció irányába történő törekvés tapasztalható a jogalkotó részéről, míg
például Franciaországban az 1982-es decentralizációs törvény hatálybalépése gyakorlatilag megszüntette a prefektus felügyeleti jogát az önkormányzatok tekintetében, így aki – ha megvizsgáljuk az általa gyakorolt feladat- és hatásköröket – inkább ellenőrzési jogot gyakorol.
Public administration is characterised by the conceptual triage of control–supervision–governance
which illustrates the relationship between the bodies forming the system and at the same time
orientates their position in the administrative structure.
One of the aims of the research conducted in the Concha Győző Doctoral Program is to prove that
the elements of the current supervisory system over local governments – in many cases – exceed
the boundaries of supervisory control and are now approaching governance.
If one observes the Western European solutions of affected control, which typically provide
decentralized local entities with far greater autonomy, it must be seen, that the Hungarian processes
are exactly the opposite. In Hungary the aspiration towards centralization is more apparent from
the part of the legislator, whereas for example in France the Decentralization Act has terminated
the supervisory power of the prefect who exercises legal control over local governments.