Szerző dc.contributor.author | Kun János | |
Szerző dc.contributor.author | Feszty Dániel | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-07-24T10:42:00Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-07-24T10:42:00Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-4986 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/12790 | |
Kivonat dc.description.abstract | Operators of military vehicles are subject to harsh noise loads. In some cases this is severe enough to warrant long-term health impacts; in order to avoid this, restricted operating hours for various noise levels are prescribed. In case of rotorcraft vehicles, both the rotor and its driving engine are serious sources of noise, therefore the crew can only spend their operating hours using (active or passive) hearing protection headphones or helmets. Since sound pressure level peaks from the primary noise sources are in the low-frequency range, the application of poroelastic and solid damping materials for interior noise reduction will be investigated using the finite element method. In order to do so, a helicopter interior model is simulated without acoustic damping materials and with the use of solid damping materials as well. Sound pressure level reduction shown in the results increases service time in the vehicle and reduces noise-induced fatigue of occupants. Katonai járművek operátorai erős zajterhelésnek vannak kitéve. Esetenként ez olyan komoly mértéket ölt, hogy a tartós egészségkárosodás megelőzése érdekében zajszintenként korlátozott munkavégzési időt kell bevezetni egyes járművek esetén. Jelen munka a helikopterek esetét vizsgálja kiemelten. A helikopterek esetén mind a rotor, mind az azt meghajtó motor komoly zajforrás, emiatt a bent ülők csak (aktív vagy passzív) zajvédelemmel ellátott fejhallgatóban, illetve sisakban tudnak megfelelő ideig a kabinban tartózkodni. Mivel az elsődleges zajforrás által keltett gerjesztések zajnyomásszint-csúcsai az alacsony frekvenciatartományban vannak, a végeselem-módszer használatával szimulációs úton vizsgáljuk a poroelasztikus és szilárd csillapítási anyagok alkalmazását a belső zajszint csökkentésére. Ennek érdekében egy modell helikopterbelső kerül szimulációra, akusztikus bevonat nélkül és szilárd csillapító anyagok használatával együtt is. Az eredményekből kimutatható zajszintcsökkenés növeli a kabinban tölthető időt, illetve csökkenti a bent ülők zajszint miatti fáradását. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | en | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Nordex Nonprofit Kft. – Dialóg Campus Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | helicopter | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | noise level | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | noise load | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | poroelastic materials | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | finite element method | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | helikopter | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | zajszint | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | terhelés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | poroelasztikus anyagok | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | végeselem-módszer | hu_HU |
Cím dc.title | Reduction of Noise Loads in Rotorcraft Interior Using Poroelastic Materials | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Zajterhelés csökkentése helikopterekben akusztikus zajcsillapító anyagok alkalmazásával | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |