Reduction of Noise Loads in Rotorcraft Interior Using Poroelastic Materials
Absztrakt :
Operators of military vehicles are subject to harsh noise loads. In some cases this is severe enough
to warrant long-term health impacts; in order to avoid this, restricted operating hours for various
noise levels are prescribed. In case of rotorcraft vehicles, both the rotor and its driving engine are
serious sources of noise, therefore the crew can only spend their operating hours using (active or
passive) hearing protection headphones or helmets. Since sound pressure level peaks from the
primary noise sources are in the low-frequency range, the application of poroelastic and solid
damping materials for interior noise reduction will be investigated using the finite element method.
In order to do so, a helicopter interior model is simulated without acoustic damping materials and
with the use of solid damping materials as well. Sound pressure level reduction shown in the results
increases service time in the vehicle and reduces noise-induced fatigue of occupants.
Katonai járművek operátorai erős zajterhelésnek vannak kitéve. Esetenként ez olyan komoly
mértéket ölt, hogy a tartós egészségkárosodás megelőzése érdekében zajszintenként korlátozott
munkavégzési időt kell bevezetni egyes járművek esetén. Jelen munka a helikopterek esetét vizsgálja
kiemelten. A helikopterek esetén mind a rotor, mind az azt meghajtó motor komoly zajforrás, emiatt
a bent ülők csak (aktív vagy passzív) zajvédelemmel ellátott fejhallgatóban, illetve sisakban tudnak
megfelelő ideig a kabinban tartózkodni. Mivel az elsődleges zajforrás által keltett gerjesztések
zajnyomásszint-csúcsai az alacsony frekvenciatartományban vannak, a végeselem-módszer
használatával szimulációs úton vizsgáljuk a poroelasztikus és szilárd csillapítási anyagok alkalmazását
a belső zajszint csökkentésére. Ennek érdekében egy modell helikopterbelső kerül szimulációra, akusztikus bevonat nélkül és szilárd csillapító anyagok használatával együtt is. Az eredményekből
kimutatható zajszintcsökkenés növeli a kabinban tölthető időt, illetve csökkenti a bent ülők zajszint
miatti fáradását.