Szerző dc.contributor.author | Tóth Álmos Dávid | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-07-24T10:28:41Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-07-24T10:28:41Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-4986 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/12786 | |
Kivonat dc.description.abstract | A mai autó- és motortechnikában az egyik legfontosabb fejlesztési irányzat a motorok üzemanyag-hatékonyságának növelése. A hatékonyságnövelés egyik lehetősége a kenőolajak által okozott súrlódási veszteségek csökkentése, amely elsősorban a kenőolaj viszkozitásának csökkentésével (ultra-low-viscosity) és különböző adalékok hozzáadásával érhető el. Az adalékok fajtáinak és pontos arányuk beállításához az olajok vizsgálata elengedhetetlen. Jelen cikk különböző súrlódáscsökkentő adalékok tribológiai hatásainak vizsgálatát mutatja be, különböző felületi anyagok esetén. A vizsgálatokat agyőri Széchenyi István Egyetem Belső Égésű Motorok Tanszékén található tribométerekkel lettek elvégezve a tanszék által kifejlesztett vizsgálati módszerek felhasználásával. A vizsgálatokhoz használt olajmintákat a MOL-Lub. Kft. laboratóriumában készítették elő. n modern vehicle and engine development one of the most important improvement tendencies is to increase the fuel efficiency of internal combustion engines. One of these possibilities is decreasing the frictional losses of engines, which can be achieved by decreasing the viscosity of lubricants used in engines (ultra-low-viscosity) and the usage of various additives in the lubricants. To choose the right type of additives and their concentrations, tribological investigation of these lubricants is necessary. In this article the investigation of the tribological behaviour of the chosen friction-modifier (FM) additives on several surface materials is published. The additives were investigated with several tribometers and with the use of self-developed test methods in the Department of Internal Combustion Engines at the Széchenyi István University in Győr. The lubricant probes used for the tribological investigations are made in the lubricant laboratory of MOL-Lub Ltd. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Nordex Nonprofit Kft. – Dialóg Campus Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | tribológia | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | súrlódás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | kopás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | kenőolaj | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | adalék | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | hengerfal | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | dugattyúgyűrű | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | tribology | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | friction | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | wear | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | lubricant | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | additive | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | cylinder liner | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | piston ring | hu_HU |
Cím dc.title | Különböző súrlódáscsökkentő kenőolajadalékok tribológiai hatásainak vizsgálata | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Investigation of the Tribological Behaviour of Several Friction Modifier Lubricant Additives | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |