Különböző súrlódáscsökkentő kenőolajadalékok tribológiai hatásainak vizsgálata
Absztrakt :
A mai autó- és motortechnikában az egyik legfontosabb fejlesztési irányzat a motorok
üzemanyag-hatékonyságának növelése. A hatékonyságnövelés egyik lehetősége a kenőolajak
által okozott súrlódási veszteségek csökkentése, amely elsősorban a kenőolaj viszkozitásának
csökkentésével (ultra-low-viscosity) és különböző adalékok hozzáadásával érhető el. Az adalékok
fajtáinak és pontos arányuk beállításához az olajok vizsgálata elengedhetetlen. Jelen cikk különböző
súrlódáscsökkentő adalékok tribológiai hatásainak vizsgálatát mutatja be, különböző felületi anyagok
esetén. A vizsgálatokat agyőri Széchenyi István Egyetem Belső Égésű Motorok Tanszékén található
tribométerekkel lettek elvégezve a tanszék által kifejlesztett vizsgálati módszerek felhasználásával.
A vizsgálatokhoz használt olajmintákat a MOL-Lub. Kft. laboratóriumában készítették elő.
n modern vehicle and engine development one of the most important improvement tendencies is
to increase the fuel efficiency of internal combustion engines. One of these possibilities is decreasing
the frictional losses of engines, which can be achieved by decreasing the viscosity of lubricants used in
engines (ultra-low-viscosity) and the usage of various additives in the lubricants. To choose the right
type of additives and their concentrations, tribological investigation of these lubricants is necessary. In
this article the investigation of the tribological behaviour of the chosen friction-modifier (FM) additives
on several surface materials is published. The additives were investigated with several tribometers and
with the use of self-developed test methods in the Department of Internal Combustion Engines at
the Széchenyi István University in Győr. The lubricant probes used for the tribological investigations
are made in the lubricant laboratory of MOL-Lub Ltd.