Szerző dc.contributor.author | Siska Katalin | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-04-24T15:30:49Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-04-24T15:30:49Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2017 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9066 (online) | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/12551 | |
Kivonat dc.description.abstract | Törökországban a Vallási Ügyek Elnöksége (törökül: Diyanet İşleri Başkanlığı – a Vallási Ügyek Igazgatósága) egy olyan állami intézmény, amelyet Törökország alkotmányának 136. cikkelye szabályoz. A cikkely szerint a hivatal külön jogszabályban előírt feladatait a közigazgatás keretein belül minden politikai nézettől mentesen, a szekularizmus elveivel összhangban köteles ellátni. A Diyanet hivatalos önmeghatározása szerint, szervezeti identitás szükséges a hithez kapcsolódó vallási ügyek elvégzéséhez, amely az ország saját hagyományaiból és kultúrájából eredő jellemzői szerint alakul. Emellett az iszlám valláshoz kapcsolódó ügyek, amely a lakosság többségének a vallása, az Oszmán Birodalom óta közszolgálat keretében rendeződtek.1 A hivatal tehát iszlám valláshoz kapcsolódó ügyeket szabályozza egy alkotmányosan szekuláris államban. Alkotmányjogi kötelessége a szekularizmus biztosítása, miközben az Oszmán Birodalomra visszautalva az iszlám mint többségi vallás igazgatását végzi Törökországban több mint 80 éve. Ez a nyilvánvaló paradoxon volt az oka a témaválasztásomnak, hogy feltérképezzem a hivatal működésének jogalapját képező legfontosabb jogi rendelkezéseket. Analitikus módszerrel vizsgáltam a Török Alkotmány Diyanetre vonatkozó rendelkezéseit, a hivatal történetét feldolgozó szakirodalmat és a Diyanet működését szabályozó kormányrendeleteket. A kutatás során nyilvánvalóvá vált, hogy az említett paradoxon – nevezetesen, hogy az alkotmányjogi szabályozás mellett van-e lehetőség a hivatal alacsonyabb szintű jogszabályokkal történő szabályozására – a török alkotmánybíróság vizsgálatát is képezték. A vákuum feloldása formailag megtörtént ugyan a 2010. július 1-jénhozott 6002. számú törvénnyel, érdemben azonban a hivatal működését illetően változás nem történt. In Turkey, the Presidency of Religious Affairs (Turkish: Diyanet İşleri Başkanlığı referred to simply as the Diyanet) is a state institution established in 1924 in Article 136 of the Constitution of Turkey. According to Article 136, the Presidency of Religious Affairs shall exercise its duties prescribed in its particular law within the general administration removed from all political views and ideas, in accordance with the principles of secularism. The official website of the Diyanet states it is obvious that in any case a corporal identity is needed to carry out religious affairs pertaining to faith that stem from the country’s own tradition and culture. Besides the religious affairs of the Islam which is the religion of the majority since the Ottoman Empire conducted in a sense of public service. Therefore the Office regulates Islamic religious affairs in a constitutional secular state. It also has a constitutional duty to ensure secularism, while referring to the Ottoman Empire, the Islamic majority in Turkey for more than 80 years. This obvious paradox was the reason for my choice examining the most important legal provisions that constitute the legal basis of the Office’s operation. By an analytical approach I examined the provisions of the Turkish Constitution on Diyanet, the legal literature dealing with the history of the Office and the governmental decrees on the operation of the Diyanet. During the research, it became obvious that the paradox – the regulation of constitutional law contra the regulation of governmental decrees – was also the subject of the Turkish Constitutional Court in several cases. The abolition of the vacuum was made formally by Act No. 6002 (1 July 2010) but no substantive change was made regarding the operation of the Office. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Dialóg Campus | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | jog és vallás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | jogszabályi hierarchia | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | szekularizmus | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | török alkotmányjog | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | török jogtörténet | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | török közigazgatási jog | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | vallási ügyek | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | law and religion | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | religious affairs | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | rule of law | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | secularism | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Turkish Administration Law | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Turkish Constitutional Law | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Turkish History of Law | hu_HU |
Cím dc.title | A Vallási Ügyek Elnökségének jogi anomáliája a Török Köztársaságban | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Presidency of Religious Affairs of the Republic of Turkey – The Legal Oddity | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |