A Vallási Ügyek Elnökségének jogi anomáliája a Török Köztársaságban
Absztrakt :
Törökországban a Vallási Ügyek Elnöksége (törökül: Diyanet İşleri Başkanlığı – a Vallási Ügyek
Igazgatósága) egy olyan állami intézmény, amelyet Törökország alkotmányának 136. cikkelye szabályoz.
A cikkely szerint a hivatal külön jogszabályban előírt feladatait a közigazgatás keretein
belül minden politikai nézettől mentesen, a szekularizmus elveivel összhangban köteles ellátni.
A Diyanet hivatalos önmeghatározása szerint, szervezeti identitás szükséges a hithez kapcsolódó
vallási ügyek elvégzéséhez, amely az ország saját hagyományaiból és kultúrájából eredő jellemzői
szerint alakul. Emellett az iszlám valláshoz kapcsolódó ügyek, amely a lakosság többségének a vallása,
az Oszmán Birodalom óta közszolgálat keretében rendeződtek.1 A hivatal tehát iszlám valláshoz
kapcsolódó ügyeket szabályozza egy alkotmányosan szekuláris államban. Alkotmányjogi
kötelessége a szekularizmus biztosítása, miközben az Oszmán Birodalomra visszautalva az iszlám
mint többségi vallás igazgatását végzi Törökországban több mint 80 éve. Ez a nyilvánvaló paradoxon
volt az oka a témaválasztásomnak, hogy feltérképezzem a hivatal működésének jogalapját
képező legfontosabb jogi rendelkezéseket. Analitikus módszerrel vizsgáltam a Török Alkotmány
Diyanetre vonatkozó rendelkezéseit, a hivatal történetét feldolgozó szakirodalmat és a Diyanet
működését szabályozó kormányrendeleteket. A kutatás során nyilvánvalóvá vált, hogy az említett
paradoxon – nevezetesen, hogy az alkotmányjogi szabályozás mellett van-e lehetőség a hivatal alacsonyabb
szintű jogszabályokkal történő szabályozására – a török alkotmánybíróság vizsgálatát is
képezték. A vákuum feloldása formailag megtörtént ugyan a 2010. július 1-jénhozott
6002. számú
törvénnyel, érdemben azonban a hivatal működését illetően változás nem történt.
In Turkey, the Presidency of Religious Affairs (Turkish: Diyanet İşleri Başkanlığı referred to simply
as the Diyanet) is a state institution established in 1924 in Article 136 of the Constitution of Turkey.
According to Article 136, the Presidency of Religious Affairs shall exercise its duties prescribed in
its particular law within the general administration removed from all political views and ideas, in
accordance with the principles of secularism. The official website of the Diyanet states it is obvious
that in any case a corporal identity is needed to carry out religious affairs pertaining to faith
that stem from the country’s own tradition and culture. Besides the religious affairs of the Islam
which is the religion of the majority since the Ottoman Empire conducted in a sense of public
service. Therefore the Office regulates Islamic religious affairs in a constitutional secular state. It
also has a constitutional duty to ensure secularism, while referring to the Ottoman Empire, the
Islamic majority in Turkey for more than 80 years. This obvious paradox was the reason for my
choice examining the most important legal provisions that constitute the legal basis of the Office’s
operation. By an analytical approach I examined the provisions of the Turkish Constitution on
Diyanet, the legal literature dealing with the history of the Office and the governmental decrees
on the operation of the Diyanet. During the research, it became obvious that the paradox – the
regulation of constitutional law contra the regulation of governmental decrees – was also the
subject of the Turkish Constitutional Court in several cases. The abolition of the vacuum was
made formally by Act No. 6002 (1 July 2010) but no substantive change was made regarding the
operation of the Office.