Szerző dc.contributor.author | Balogh Zsolt | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-04-24T07:16:06Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-04-24T07:16:06Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 0866-6628 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/12511 | |
Kivonat dc.description.abstract | A közigazgatási határozatok törvényessége bírói vizsgálatának egyik lényeges sajátossága, hogy abban megfogalmazódik a hatalommegosztás elve. A külön közigazgatási bíróság – a hatalommegosztás rendszerében – kifejezi a végrehajtó hatalom feletti bírói kontroll kiemelt jelentőségét. Ide vonható a jogállamiság tétele is, és ezáltal a bíróság nemcsak a szó szerinti közigazgatási határozatokat, hanem valamennyi közigazgatási aktust felülvizsgálhat, amely nem tartozik más szerv, jellemzően az Alkotmánybíróság hatáskörébe. Magyarországon a jogalkotó azt a megoldást választotta, hogy a közigazgatási bíróságon belüli normakontroll-ügyekben a Kúria jár el, és kvázi alkotmánybíráskodási típusú döntéseket hoz az önkormányzati rendeletek vizsgálata során: megfellebbezhetetlen, mindenkire kötelező végső döntést. A centralizált, a felsőbíróságra telepített hatáskörnek előnye, hogy a normakontroll gyakorlat egységes marad, a döntések egymásra épülve, egy konzisztens rendszert alkothatnak, amely az előreláthatóság és kiszámíthatóság szempontjából jelentős. A tanulmány áttekinti a közigazgatási bírósági normakontroll (az önkormányzati rendeletek törvényességi vizsgálatának) közel hétéves gyakorlatát, elképzeléseket mutat be a továbbfejlesztést illetően. Megállapítja, hogy a feladat rögzült a bírósági szervezetben, a vonatkozó szervezet és eljárási rend zökkenőmentesen adaptálható a közigazgatási bíráskodás továbbfejleszteni szándékozott rendjébe is. Felveti, hogy érdemes újra gondolkodni a normakontroll- hatáskör bővítésén és/vagy az indítványozói kör tágításán. In the system of the division of powers, a separated Administrative Court expresses the particular importance of the judicial control over the executive power. On the basis of the rule of law, the administrative court may review not only the administrative decisions, but also all administrative acts which do not fall within the competence of another body, typically the Constitutional Court. In Hungary, the legislator chose the solution that in the administrative court system in cases of norm control, the Curia of Hungary (the highest judicial authority in Hungary) decides and makes quasi-constitutional judgments when it is examining the legality of local government decrees: the Curia’s final decision cannot be subject to any appeal and it is binding for all. The paper gives an overview of the last seven years of practice of the Curia of Hungary in norm control cases (examination of the legality of local government decrees) and presents ideas for its further development. We can state that this task is fixed in the Hungarian organisation of courts, but the organizational and procedural order can be adopted in the further development of the administrative courts in Hungary. Finally the paper suggests to reconsider the enlargement of the competence of norm control and/or the widening of its applicants. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Dialóg Campus | hu_HU |
Cím dc.title | A közigazgatási bíráskodás normakontroll-funkciója | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Norm Control Function of Administrative Justice in Hungary | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32566/ah.2019.1.2 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Acta Humana | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 7 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 1 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 23-39 | hu_HU |