A közigazgatási bíráskodás normakontroll-funkciója
Abstract :
A közigazgatási határozatok törvényessége bírói vizsgálatának egyik lényeges
sajátossága, hogy abban megfogalmazódik a hatalommegosztás elve.
A külön közigazgatási bíróság – a hatalommegosztás rendszerében – kifejezi
a végrehajtó hatalom feletti bírói kontroll kiemelt jelentőségét. Ide
vonható a jogállamiság tétele is, és ezáltal a bíróság nemcsak a szó szerinti
közigazgatási határozatokat, hanem valamennyi közigazgatási aktust felülvizsgálhat,
amely nem tartozik más szerv, jellemzően az Alkotmánybíróság
hatáskörébe.
Magyarországon a jogalkotó azt a megoldást választotta, hogy a közigazgatási
bíróságon belüli normakontroll-ügyekben a Kúria jár el, és kvázi
alkotmánybíráskodási típusú döntéseket hoz az önkormányzati rendeletek
vizsgálata során: megfellebbezhetetlen, mindenkire kötelező végső döntést.
A centralizált, a felsőbíróságra telepített hatáskörnek előnye, hogy a normakontroll
gyakorlat egységes marad, a döntések egymásra épülve, egy konzisztens
rendszert alkothatnak, amely az előreláthatóság és kiszámíthatóság
szempontjából jelentős.
A tanulmány áttekinti a közigazgatási bírósági normakontroll (az önkormányzati
rendeletek törvényességi vizsgálatának) közel hétéves gyakorlatát,
elképzeléseket mutat be a továbbfejlesztést illetően. Megállapítja, hogy a feladat
rögzült a bírósági szervezetben, a vonatkozó szervezet és eljárási rend
zökkenőmentesen adaptálható a közigazgatási bíráskodás továbbfejleszteni
szándékozott rendjébe is. Felveti, hogy érdemes újra gondolkodni a normakontroll-
hatáskör bővítésén és/vagy az indítványozói kör tágításán.
In the system of the division of powers, a separated Administrative Court
expresses the particular importance of the judicial control over the executive
power. On the basis of the rule of law, the administrative court may review not
only the administrative decisions, but also all administrative acts which do
not fall within the competence of another body, typically the Constitutional
Court.
In Hungary, the legislator chose the solution that in the administrative
court system in cases of norm control, the Curia of Hungary (the highest
judicial authority in Hungary) decides and makes quasi-constitutional judgments when it is examining the legality of local government decrees: the Curia’s
final decision cannot be subject to any appeal and it is binding for all.
The paper gives an overview of the last seven years of practice of the Curia of
Hungary in norm control cases (examination of the legality of local government
decrees) and presents ideas for its further development. We can state that this
task is fixed in the Hungarian organisation of courts, but the organizational and
procedural order can be adopted in the further development of the administrative
courts in Hungary. Finally the paper suggests to reconsider the enlargement
of the competence of norm control and/or the widening of its applicants.