Stratégiai tervezés, projektmenedzsment, minőségmenedzsment
Abstract :
A stratégia egy olyan magas szintű terv, amely távlati célokat tűz ki, és meghatározza ezek elérésének módját. A stratégiai tervezés olyan szervezeti (a közszektor esetében sokszor szervezetközi) folyamat, amely a stratégia előállításra irányul. A stratégiai tervezés jelentőségét az adja, hogy a rendelkezésre álló erőforrások szűkösek, ezért a megfelelő célok kialakítása, illetve az azok eléréséhez használt eszközök megtalálása is alapos megfontolást igényel. A stratégiai tervezés ennek érdekében olyan eszközökre támaszkodik, amelyek az erőforrás-szűkösség közepette segítenek a célrendszer kialakításában, illetve támogatják a stratégia megvalósításának folyamatát. A közszférában alapvetően háromféle stratégiatípussal találkozhatunk: a szakpolitikai (szakágazati) stratégiával, az intézményi stratégiával és a funkcionális stratégiával. Fontos azonban leszögezni, hogy az üzleti képzések stratégiai menedzsment tananyagaiban foglaltak csak részben alkalmazhatók a közszféra esetében: az ott tanult koncepciók és modellek ugyanis elsősorban a piaci versenyfeltételek mellett értelmezett vállalati stratégiaalkotásra érvényesek, a közszférában mind a célrendszer (társadalmi, sokszor pénzben, profitban nem mérhető célok), mind a szereplők köre (versengő vállalatok helyett egymással kooperáló szervezetek) különbözik. A közszférában a stratégiai tervezés ezért a stratégiai menedzsment (strategic management) mellett nagyban épít a közpolitikai elemzés és értékelés (public policy analysis and evaluation) eszközrendszerére is.