A repülőtéri forgalomban alkalmazható drónok típusspecifikus kérdései
Absztrakt :
A pilóta nélküli légijármű-rendszerek (UAS) egyre szélesebb körben történő alkalmazása során felmerült a repülőtereken a repülőterek működését elősegítő úgynevezett munkadrónok alkalmazásának lehetősége is. E drónok elsősorban a repülőterek és azok környezete időjárásának előrejelzésére, a munkaterület vizsgálatára, a repülőtér védelemre, repülőtéren belüli szállítási feladatokra és más célokra lehetnek alkalmazhatók. A felsorolt feladatok elvégzéséhez a drónokat különböző szenzorokkal szerelik fel, amelyek lehetővé teszik légköri jellemzők (például hőmérséklet, légnyomás, páratartalom), képfelvételek, egyéb adatok összegyűjtését. Tekintettel arra, hogy technikai szempontból az UAS lehet távirányítású (RPAS) vagy teljesen autonóm rendszerű, repülésbiztonsági szempontból különböző kockázati szintekkel jellemezhető a repülőtéri környezetben. Cikkünkben a jelenleg érvényben lévő drónokra vonatkozó EU-s normák figyelembe-vételével, azokkal összhangban kívánjuk feltárni az ezen alkalmazásokra kínálkozó lehetősé...
The increasing use of Unmanned Aircraft Systems (UAS) has also raised the possibility of the use of so-called work drones at airports to support „in-house” operations. These drone applications can be used primarily for weather forecasting at airports and their surroundings, inspection of the manoeuvring area, airport security, airside transport and other purposes. To perform these tasks, drones are equipped with various sensors that can be used to obtain a wide range of data such as temperature, air pressure, humidity, atmospheric characteristics, imagery etc. From a technical point of view, UAS can be either remotely piloted (RPAS) or fully autonomous systems, and can be characterised by different levels of risk in an airport environment from a safety point of view. In this article, we will explore the potential of these sub-applications, taking into account and in line with the current EU standards for drones.