Szerző dc.contributor.author | Bíróné Malustyik Brigitta | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-04-15T07:18:08Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-04-15T07:18:08Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2024 | |
Issn dc.identifier.issn | 2786-0728 | |
Issn dc.identifier.issn | 0866-6628 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21728 | |
Kivonat dc.description.abstract | One of the building blocks of the functioning of the single market and the free movement of persons is the coordination of Member States’ social security systems at EU level. Due to the coordination rules, EU citizens in any Member State belonging to the European Economic Area and Switzerland have equal access to healthcare, whether unplanned, i.e. urgent or planned. A multi-level regulation of planned care has emerged in the European Union with the entry into force of the Patient Mobility Directive. The purpose of the creation of the Directive is to facilitate access to planned healthcare and thus overcome certain restrictive measures in the coordination rules. However, the enforcement of the Directive depends to a large extent on the adequacy of Member States’ implementing measures, so the European Union places great emphasis on monitoring the implementation as well. In addition to the multi-level regulation of healthcare abroad, the rules of the Patient Mobility Directive related to cross-border healthcare, as well as certain aspects of the implementation and future challenges of the Directive are presented in the study. | |
Nyelv dc.language | en | |
Kulcsszó dc.subject | coordination | |
Kulcsszó dc.subject | European Union | |
Kulcsszó dc.subject | free movement | |
Kulcsszó dc.subject | healthcare | |
Kulcsszó dc.subject | healthcare service | |
Kulcsszó dc.subject | patient mobility | |
Kulcsszó dc.subject | patients’ rights | |
Kulcsszó dc.subject | regulation | |
Kulcsszó dc.subject | social security | |
Cím dc.title | Rules and Practical Challenges of Cross-Border Healthcare in the European Union | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2024-04-12T11:42:29Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32566/ah.2024.1.4 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Társadalomtudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Társadalomtudományok/Állam- és jogtudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34787017 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Acta Humana: Hungarian Centre for Human Rights publications | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 12 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 1 | |
Terjedelem dc.format.page | 71-89 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | ACTA HUM | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Lőrincz Lajos Közigazgatási Jogi Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Lőrincz Lajos Közigazgatási Jogi Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola |