Szerző dc.contributor.author | Hajdu Flóra | |
Szerző dc.contributor.author | Mika Péter | |
Szerző dc.contributor.author | Szalai Péter | |
Szerző dc.contributor.author | Kuti Rajmund | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-04-04T06:47:05Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-04-04T06:47:05Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-4986 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21684 | |
Kivonat dc.description.abstract | The unevenness of the road reduces the life of the vehicle’s suspensions, and the resulting harmful vibrations can also lead to the failure of other structures. In case of special superstructures like fire trucks, valuable firefighting equipment can also be damaged. Since there is little available literature dealing with the vibrations generated during the use of firefighting vehicles, in this research work a real road profile based on data from geodetic measurements was generated for numerical simulation. The suspension of the vehicle taking into account the parameters of a heavy-duty firefighting vehicle was also modelled, and then the effects of road failures using computer simulation were investigated. The road profile was implemented in the simulations with spline polynomials and the fire truck was simulated as a full vehicle model. The aim of the research is to compare the achieved simulation results with data from other vehicle research studies, thereby achieving more accurate results that can also be applied in practice, contributing to vehicle design and safe operation. | |
Nyelv dc.language | en | |
Kulcsszó dc.subject | road profile generation | |
Kulcsszó dc.subject | road profile measurement | |
Kulcsszó dc.subject | fire truck | |
Kulcsszó dc.subject | numerical simulation | |
Kulcsszó dc.subject | vibration | |
Cím dc.title | Road Profile Modelling Based on Measurement for Fire Truck Simulation | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2024-04-03T15:16:48Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32562/mkk.2023.4.9 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34750219 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Műszaki Katonai Közlöny | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 33 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 4 | |
Terjedelem dc.format.page | 117-130 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | MŰSZAKI KATONAI KÖZL | |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2023 | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Automatizálási és Mechatronika Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Gépek Tervezése Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Széchenyi István Egyetem | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Gépészmérnöki Informatikai és Villamosmérnöki Kar |