A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Szegedi László
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2024-02-19T12:26:26Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2024-02-19T12:26:26Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
2064-4965
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/21350
Kivonat
dc.description.abstract
The 2015 Dieselgate scandal led to a substantial re-regulation of the EU’s emission limits for vehicles. Parallel to that, several member states, especially major European capitals, introduced further environmental measures against air pollution. Among them there were low-emission zones to guarantee cleaner air in formal terms, but they had no vehicle-type approval competences within the single market. In the appeal case before the Court of Justice of the EU, the General Court’s (GC) former judgment was set aside, the latter procedure was initiated by three EU capitals against the Commission’s specific waiver. The capitals raised their concerns that the Commission’s regulation effectively precluded their regulatory power to restrict the movement of certain highly polluting cars within their already created low-emission zones.In contrast to the GC’s approach in dealing with lack of the Commission’s competence to issue such a waiver, the Court only referred to the non-fulfilment of the formal requirements by the capitals as plaintiffs, without dealing with the merits of the case. This formal approach goes back to the early days of European integration on restricting individuals’ standing rights, while merely focusing on the lack of cities’ type approval competences following the strict separation of EU policy areas. This article argues that there is a clear need to reconsider the Court’s formal approach by adapting to the new realities of European integration. These realities include the emerging relevance of EU-level protection of fundamental rights in a more sector-neutral way. Additionally, a substantial ‘green U-turn’ can be identified at national level, as the courts are allowing a broader way of enforcing the green rights in the recent years.
Nyelv
dc.language
en
Kulcsszó
dc.subject
Court of Justice of the EU (CJEU)
Kulcsszó
dc.subject
Dieselgate
Kulcsszó
dc.subject
low-emission zones (LEZ)
Kulcsszó
dc.subject
Plaumann test
Kulcsszó
dc.subject
inadmissibility test
Cím
dc.title
EU Cities Fighting for Cleaner Air with Low-Emission Zones within the EU’s Single Market: Future Green Actors or ‘Victims’ of Procedural Constraints?
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2024-02-08T14:32:27Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű

dc.description.notes
Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával jött létre.
Tudományág
dc.subject.discipline
Társadalomtudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Társadalomtudományok/Állam- és jogtudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
33631269
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Elte Law Journal
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
2023
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
1
Terjedelem
dc.format.page
41-54
Scopus azonosító
dc.identifier.scopus
85175058493
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
ELTE LAW J
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2023
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Európai Köz- és Magánjogi Tanszék


A tételhez tartozó fájlok

EU Cities Fighting for Cleaner Air with Low-Emission Zones within the EU’s Single Market: Future Green Actors or ‘Victims’ of Procedural Constraints?
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény