Szerző dc.contributor.author | Simon Sándor | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2023-12-04T14:16:26Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2023-12-04T14:16:26Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21063 | |
Kivonat dc.description.abstract | A pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó üzembentartási követelményeket az Európai Unió (EU) az UAS műszaki-technikai tartalma, illetve annak alkalmazási módja szerint különíti el. Az UAS műszaki tartalma és alkalmazási módja szerint három üzembentartási kategória létezik: nyílt, speciális és tanúsított (fordítási hiba miatt engedélykötelesnek hívott). Amennyiben az UAS-művelet átlépi a nyílt és a speciális kategóriájú műveletre meghatározott műveleti korlátokat, például az UAS maximális felszálló tömege (MTOM) meghaladja a 25 kg-ot, a művelet repülési magassága 120 m feletti, vagy látótávolságon kívül (BVLOS) hajtjuk végre azt, illetve amennyiben a művelet biztonságos végrehajthatósága kapcsán elvégzett SORA-alapú kockázatértékelés alapján az adott művelet biztonságosan nem hajtható végre és/vagy az illetékes légi közlekedési hatóság úgy ítéli meg, hogy csak légijármű-tanúsítási eljárás lefolytatását követően lehet észszerűen csökkenteni a műveleti kockázatokat, akkor tanúsított kategóriájú UAS-műveletekről beszélünk. Jelen cikkemben az UAS-kategóriák és a légi járművek tanúsítási rendjének ismertetése mellett, a tanúsított kategóriájú UAS-műveletek biztonságos végrehajtásának lehetőségét és a folyamatos légi alkalmasságot irányító szervezetek (CAMO)5 ebben látható jövőbeni jelentőségét kívánom bemutatni. | |
Kivonat dc.description.abstract | The operational requirements for unmanned aircraft systems (UAS) are differentiated by the European Union (EU) according to the technical content of the UAS and how it is applied. According to the technical content and application of the UAS, there are three categories of open, special and certified operations. If the UAS operation exceeds the limits set for the open category operation, e.g. the maximum take-off mass (MTOM) of the UAS exceeds 25 kg, the flight altitude of the operation is above 120 m, or it is performed beyond visual line of sight (BVLOS), then we are talking about special or certified category UAS operations. Or if, on the basis of a SORA-based risk assessment of the safe feasibility of an operation, the operation cannot be safely carried out and/or the competent aviation authority considers that only after an aircraft certification process can operational risks be reasonably mitigated, then we are considered to be certified category of UAS operations. In this article, I would like to present these latter two types of applications, the possibilities of their safe implementation and the future significance of continuing airworthiness management organisations (CAMOs). | |
Nyelv dc.language | hu | |
Kulcsszó dc.subject | pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS) | |
Kulcsszó dc.subject | maximális felszálló tömeg (MTOM) | |
Kulcsszó dc.subject | típusmegfelelőség-értékelés | |
Kulcsszó dc.subject | bejelentett szervezet (NOBO),6 látótávolságon kívüli repülés (BVLOS) | |
Kulcsszó dc.subject | SORA-alapú kockázatértékelés | |
Kulcsszó dc.subject | légi alkalmasság | |
Kulcsszó dc.subject | folyamatos légi alkalmasságot irányító szervezetek (CAMO) | |
Kulcsszó dc.subject | unmanned aircraft system (UAS) | |
Kulcsszó dc.subject | European Union (EU) | |
Kulcsszó dc.subject | maximum take-off mass (MTOM) | |
Kulcsszó dc.subject | notified body (NOBO) | |
Kulcsszó dc.subject | beyond visual line of sight (BVLOS) | |
Kulcsszó dc.subject | specific operations risk assessment (SORA) | |
Kulcsszó dc.subject | continuing airworthiness management organisation (CAMO) | |
Cím dc.title | Pilóta nélküli légi járművek (típus) megfelelőségértékelésének és a légi járművek folyamatos légi alkalmassága fenntartásának hatása a légi közlekedés biztonságára | |
Cím változat dc.title.alternative | Type Conformity Assessment and Continuing Airworthiness of Unmanned Aircraft Systems and Impacts on Aviation Safety | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2023-11-29T12:01:43Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2023.1.3 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34406108 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 35 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 1 | |
Terjedelem dc.format.page | 35-47 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | REPÜLÉSTUD KÖZL | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola |