A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Simon Sándor
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-12-04T14:16:26Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-12-04T14:16:26Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
1789-770X
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/21063
Kivonat
dc.description.abstract
A pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó üzembentartási követelményeket az Európai Unió (EU) az UAS műszaki-technikai tartalma, illetve annak alkalmazási módja szerint különíti el. Az UAS műszaki tartalma és alkalmazási módja szerint három üzembentartási kategória létezik: nyílt, speciális és tanúsított (fordítási hiba miatt engedélykötelesnek hívott). Amennyiben az UAS-művelet átlépi a nyílt és a speciális kategóriájú műveletre meghatározott műveleti korlátokat, például az UAS maximális felszálló tömege (MTOM) meghaladja a 25 kg-ot, a művelet repülési magassága 120 m feletti, vagy látótávolságon kívül (BVLOS) hajtjuk végre azt, illetve amennyiben a művelet biztonságos végrehajthatósága kapcsán elvégzett SORA-alapú kockázatértékelés alapján az adott művelet biztonságosan nem hajtható végre és/vagy az illetékes légi közlekedési hatóság úgy ítéli meg, hogy csak légijármű-tanúsítási eljárás lefolytatását követően lehet észszerűen csökkenteni a műveleti kockázatokat, akkor tanúsított kategóriájú UAS-műveletekről beszélünk. Jelen cikkemben az UAS-kategóriák és a légi járművek tanúsítási rendjének ismertetése mellett, a tanúsított kategóriájú UAS-műveletek biztonságos végrehajtásának lehetőségét és a folyamatos légi alkalmasságot irányító szervezetek (CAMO)5 ebben látható jövőbeni jelentőségét kívánom bemutatni.
Kivonat
dc.description.abstract
The operational requirements for unmanned aircraft systems (UAS) are differentiated by the European Union (EU) according to the technical content of the UAS and how it is applied. According to the technical content and application of the UAS, there are three categories of open, special and certified operations. If the UAS operation exceeds the limits set for the open category operation, e.g. the maximum take-off mass (MTOM) of the UAS exceeds 25 kg, the flight altitude of the operation is above 120 m, or it is performed beyond visual line of sight (BVLOS), then we are talking about special or certified category UAS operations. Or if, on the basis of a SORA-based risk assessment of the safe feasibility of an operation, the operation cannot be safely carried out and/or the competent aviation authority considers that only after an aircraft certification process can operational risks be reasonably mitigated, then we are considered to be certified category of UAS operations. In this article, I would like to present these latter two types of applications, the possibilities of their safe implementation and the future significance of continuing airworthiness management organisations (CAMOs).
Nyelv
dc.language
hu
Kulcsszó
dc.subject
pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS)
Kulcsszó
dc.subject
maximális felszálló tömeg (MTOM)
Kulcsszó
dc.subject
típusmegfelelőség-értékelés
Kulcsszó
dc.subject
bejelentett szervezet (NOBO),6 látótávolságon kívüli repülés (BVLOS)
Kulcsszó
dc.subject
SORA-alapú kockázatértékelés
Kulcsszó
dc.subject
légi alkalmasság
Kulcsszó
dc.subject
folyamatos légi alkalmasságot irányító szervezetek (CAMO)
Kulcsszó
dc.subject
unmanned aircraft system (UAS)
Kulcsszó
dc.subject
European Union (EU)
Kulcsszó
dc.subject
maximum take-off mass (MTOM)
Kulcsszó
dc.subject
notified body (NOBO)
Kulcsszó
dc.subject
beyond visual line of sight (BVLOS)
Kulcsszó
dc.subject
specific operations risk assessment (SORA)
Kulcsszó
dc.subject
continuing airworthiness management organisation (CAMO)
Cím
dc.title
Pilóta nélküli légi járművek (típus) megfelelőségértékelésének és a légi járművek folyamatos légi alkalmassága fenntartásának hatása a légi közlekedés biztonságára
Cím változat
dc.title.alternative
Type Conformity Assessment and Continuing Airworthiness of Unmanned Aircraft Systems and Impacts on Aviation Safety
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-11-29T12:01:43Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32560/rk.2023.1.3
Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34406108
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Repüléstudományi Közlemények
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
35
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
1
Terjedelem
dc.format.page
35-47
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
REPÜLÉSTUD KÖZL
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Katonai Műszaki Doktori Iskola


A tételhez tartozó fájlok

Pilóta nélküli légi járművek (típus) megfelelőségértékelésének és a légi járművek folyamatos légi alkalmassága fenntartásának hatása a légi közlekedés biztonságára
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény