Talentumföldrajzi elemzések a Kárpát-medencében
Absztrakt :
Az egyedinek tekinthető tanulmány közel 3 ezer, a tudomány, a művészet és a testkultúra területén átlag feletti teljesítménnyel rendelkező alkotó (talentum) életrajzát 25 tudományágba sorolva, 9 szempont szerint vizsgálja. Az elemzett talentumok mindegyike hozzájárult nemcsak a nemzet, hanem a világfejlődéséhez és jobbá tételéhez is. A tudományágak szerinti elemzések során a szerző különös figyelmet fordított a határon túli területekre, annak bemutatására, hogy a trianoni békeszerződéssel elcsatolt területek nélkül nem értelmezhető a magyar kultúra és a művészet. Ez elsősorban a születési és a halálozási helyek, az életpályaszakaszok, illetve a közép- és felsőfokú oktatási intézmények vizsgálatakor domborodik ki.
The study, which can be considered unique, based on the biographies of nearly 3,000 above-average people in science, art and physical education. The individuals analyzed were classified into 25 disciplines, and analyzed them based on nine criteria. Each of the individuals analyzed has contributed not only to the development and improvement of our nation but also to the world. During the analyses in science, I always tried to place special emphasis on the presentation of the areas beyond the borders, on the demonstration that Hungarian culture and art can not be interpreted without the separated areas. This is particularly evident in the presentation of birth and death places, career stages, and secondary and higher education institutions.
Az egyedinek tekinthető tanulmány közel 3 ezer, a tudomány, a művészet és a testkultúra területén átlag feletti teljesítménnyel rendelkező alkotó (talentum) életrajzát 25 tudományágba sorolva, 9 szempont szerint vizsgálja. Az elemzett talentumok mindegyike hozzájárult nemcsak a nemzet, hanem a világfejlődéséhez és jobbá tételéhez is. A tudományágak szerinti elemzések során a szerző különös figyelmet fordított a határon túli területekre, annak bemutatására, hogy a trianoni békeszerződéssel elcsatolt területek nélkül nem értelmezhető a magyar kultúra és a művészet. Ez elsősorban a születési és a halálozási helyek, az életpályaszakaszok, illetve a közép- és felsőfokú oktatási intézmények vizsgálatakor domborodik ki.
The study, which can be considered unique, based on the biographies of nearly 3,000 above-average people in science, art and physical education. The individuals analyzed were classified into 25 disciplines, and analyzed them based on nine criteria. Each of the individuals analyzed has contributed not only to the development and improvement of our nation but also to the world. During the analyses in science, I always tried to place special emphasis on the presentation of the areas beyond the borders, on the demonstration that Hungarian culture and art can not be interpreted without the separated areas. This is particularly evident in the presentation of birth and death places, career stages, and secondary and higher education institutions.