Szerző dc.contributor.author | Kis Norbert | hu_HU |
Szerző dc.contributor.author | Klotz Balázs | hu_HU |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2022-08-29T07:20:48Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2022-08-29T07:20:48Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2022 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 2786-0760 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 | hu_HU |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/18498 | |
Kivonat dc.description.abstract | A kormányzati igazgatásban a tisztviselők továbbképzési és előmeneteli vizsgakötelezettségei 2019-tőlvezetői mérlegelésen alapuló lehetőséggé váltak. A tanulmány tárgya a korábbi szabályozást dereguláló és az általános kötelezettségek helyébe lépő decentralizált döntések hatásvizsgálata. A 2019–2021 közötti időszak továbbképzési statisztikái alapján azt vizsgáljuk, hogy a korábbi években kötelezettségként teljesített képzési és vizsgavolumen milyen mértékben változott annak hatására, hogy a tisztviselők által évente teljesítendő képzési és vizsgakövetelmény meghatározása a közigazgatási szervek vezetőinek mérlegelési jogkörébe került. Az elemzés megállapítja, hogy a decentralizáció új rendszerében is közel a korábbi (kötelező) mértékű továbbképzési és vizsgamennyiséget veszik igénybe a közigazgatási szervek. Ennek oka, hogy a továbbképzések 2012 óta tartó minőségfejlesztése elérte azt a nívót, amikor a munkáltatók már jogszabályi kötelezettség nélkül is igénylik a tisztviselők folyamatos képzését (motivációalapú továbbképzés). Következtetésünk szerint egyrészt a kötelezettségalapú továbbképzés motivációalapú továbbképzési rendszerré vált, a tisztviselők tanulása fokozódó mértékben a munkahely ösztönzésén és a saját motiváción alapul. Mindez az egyéni fejlesztések hatékonyságát is javítja, mivel a motiváltabb tanulás magasabb hatásfokú a kötelezettségen alapuló tanulásnál. A tanulmány a legnagyobb magyar felnőttképzési rendszer (közszolgálati továbbképzés) példáján keresztül általánosabb következtetésekre is alapot adhat a centralizált döntési rendszerek decentralizálásának utólagos hatásvizsgálati és elemzési módszertanáról. | hu_HU |
Kivonat dc.description.abstract | In the public administration under government, from 2019, the obligations of further training and promotion examinations for public servants became a discretionary option based on decision of executives. The subject of the study is to assess the impact of decentralised system deregulating further trainings and shifting general obligations to optional decisions. Based on the statistics for the period of 2019–2021, we examine the extent to which the volume of training and examinations fulfilled in previous years has changed due to the consideration of the heads of units in determining the annual training and examination requirements for civil servants. The analysis shows that despite the decentralisation, public bodies request even more trainings than the previous (compulsory) level of trainings. The reason for this is that the quality improvement of central-provided training since 2012 has reached a level where employers require further training without any legal obligation (motivation-based further training). In conclusion, on the one hand, obligation-based further training has become a motivation-based further training system, and the learning of civil servants is increasingly based on workplace incentives and self-motivation. All of this also improves the effectiveness of individual development, as more motivated learning is more effective than obligation-based learning. Through this best practice of the largest Hungarian adult education system, the study can also provide a basis for more general conclusions about the ex-post impact assessment and analysis methodology of the decentralisation of centralised decision-making systems. | hu_HU |
Nyelv dc.language | hu_HU | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | kormányzati igazgatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | közigazgatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | decentralizáció | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | továbbképzés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | dereguláció | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | felnőttképzés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | public administration | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | central government | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | decentralisation | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | further training | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | deregulation | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | adult education | hu_HU |
Cím dc.title | A decentralizáció hatásai a kormánytisztviselők továbbképzésére | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Impact of Decentralisation on the Further Training of Civil Servants in Hungary | hu_HU |
Típus dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32575/ppb.2022.2.1 | hu_HU |
Tudományág dc.subject.discipline | Társadalomtudományok | hu_HU |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Állam- és jogtudományok | hu_HU |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 33067112 | hu_HU |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Pro Publico Bono | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 10 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 2 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 8-28. | hu_HU |
Kiadás helye dc.publisher.place | Budapest | hu_HU |