Kiből lettek és kivé válnak a 21 . század gyermekei?
Absztrakt :
A gyermek mint jogalany kiemelt értékessége a hétköznapi párbeszédek szintjén alapvetésnek és világnézetektől függetlennek tűnik. A kérdés mélyére tekintve ugyanakkor egyértelművé válik, hogy nagyon gyakran a kiemelt értékességet nem a gyermekek, hanem a bűvös 18. életévet átlépett felnőttek perspektívájából határozzuk meg, és a gyermekek jogai mind mikro- (család, iskola), mind makro- (nemzeti és nemzetközi jogalkotó) szinten relativizálódnak. Ahhoz, hogy a gyermek és a gyermekkora hatékony védelmet kapjon, szükségszerű a gyermek megértése és „gyermekjogi szemüvegen” keresztül való szemlélése. Ehhez a megértéshez igyekszem közelebb kerülni a tanulmányban azzal, hogy a történelem kezdetétől áttekintem, miként gondolkodott a múlt embere gyermekéről, a gyermek helyéről a társadalomban, a szülő és a gyermek kapcsolatáról, és ez miként vezetett el a 21. század bizonytalanságaihoz.
On the level of an everyday dialogue the paramount value of the child as a legal entity seems to be fundamental and free of ideologies. However, looking the issue in depth it becomes clear that very often this value is determined not from the perspective of children but from the point of view of adults, which causes the rights of children both on micro ( family, school) and on macro (national and international legislator) level to be relativised. In order to effectively protect children and their childhood it is essential to deeply understand them and to wear “child rights glasses”. In this study, I try to get closer to this understanding by reviewing from the beginning of history how the man of the past thought about the child, the child’s place in society, the parent–child relationship and how this led to the uncertainties of the 21st century.