Kompetenciák és elvárások hatása a honvéd tisztjelöltek szervezeti szocializációs folyamatára
Absztrakt :
A kompetencia fogalma sokrétű, azonban szerepe a hatékony munkavégzésben megkérdőjelezhetetlen. A terület kutatása több évtizedes múltra nyúlik vissza, ami változatos módszerek megalkotását és a fogalom definíciójának bővülését eredményezte. Jelen vizsgálat a kompetenciát a szervezeti szocializáció elemeként értelmezi. A kompetencia mint a szervezet–személy közti interakció egyik meghatározó tényezője hozzájárul az új belépők integrálásának sikeréhez. A vizsgálat feltáró jelleggel 18 kompetenciát ismertet, amelyek a Magyar Honvédség vezetői utánpótlását megcélzó személyi állomány körében megjelennek. Kiemel továbbá olyan, a szakmai kompetenciákon túlmutató munkavállalói igényeket, amelyek a speciális célcsoport sajátosságaiból fakadnak. A munkavállalói oldal vizsgálata rávilágít a letisztult, célcsoporthoz illesztett elvárások megfogalmazásának szükségességére, és felveti a jövőre nézve alternatív lehetőségek kidolgozásának igényét.
The concept of competence is manifold, however, its role in effective work is unquestionable. The research into the area has decades of history, which has resulted in the development of diverse methods and the widening of the definition of the concept. The current research interprets competence as an element of organisational socialisation. Competence, as a determining factor of the institution–person interaction, contributes to the success of new entrants’ integration. The research – with exploratory nature – presents 18 competences, which appear among the future leader staff of the Hungarian Defence Forces. It also highlights such employee needs, beyond professional competences, that derive from the specific features of the special focus group. The analysis of the employees’ side highlights the necessity to word the pure – suited to the target group – expectations, and raises the demand for developing alternative possibilities for the future.