Rendőrtisztképzés az Európai Unió néhány országában, jó gyakorlatok
Absztrakt :
50 éve vette kezdetét a felsőoktatási keretek között zajló rendőrtisztképzés hazánkban. Azóta a felkészítés jelentős fejlődésen ment keresztül a Rendőrtiszti Főiskola jogutódján, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán. A különböző mesterképzési szakok (többek között rendészeti vezető, illetve kriminalisztika mesterképzés, civilek számára biztonsági szervező mesterképzés) alapításától a Rendészettudományi Doktori Iskola akkreditálásáig sok előremutató változás történt a képzésfejlesztés területén. A szerzők a jeles évforduló alkalmából megvizsgálják az Egyesült Királyság és az Európai Unió néhány tagországa hasonló jellegű felkészítéseinek sajátosságait, bemutatják az azokban érvényesülő, esetlegesen hazánkban is felhasználható jó gyakorlatokat. Az olvasó a tanulmányból megismerheti a rendőrtisztképzést folytató intézményekbe történő bekerülés nemzeti sajátosságait, a bachelor és masterképzések szerkezeti, tartalmi megoldásait és egyes kapcsolódó PhDkurzusokat. A tanulmány bemutatja néhány, rendőrtisztek képzését végző külföldi felsőoktatási intézmény szervezeti felépítését, számba veszi azok egyéb lehetséges feladatait, mint például a rendőrségi továbbképzésben vagy a magánbiztonsági felkészítésben részvétel. A téma iránt érdeklődő megismerhet olyan megoldásokat, amelyekben a rendőri felkészítés polgári felsőoktatási intézményekben történik. A szerzők által elvégzett kitekintés értékeli a rendőrtisztképzés irányításának lehetséges szakmai változatait, az abban részt vevő hallgatók jogi helyzetét, az elhelyezésük és felkészítésük, valamint a beosztásba helyezésük fontosabb kérdéseit.
The higher education in the field of law enforcement started in Hungary 50 years ago. Since then, the education made significant progress at the Faculty of Law Enforcement of the University of Public Service, the legal successor of the Hungarian Police College. From the establishment of several master programs (amongst others, law enforcement leadership management master program, criminalistics master program and security management master program for civilians) to the official accreditation of the Police Science Doctoral School, many progressive changes 152Magyar Rendészet 2021/A rendészeti felsőoktatás 50 évewere made. On the occasion of the anniversary, the authors examine the characteristics of similar educational programs in the United Kingdom and in several member states of the European Union, and introduce the good practices followed in these states, which can possibly be adopted in Hungary, as well. The reader can get an insight into the national systems of eligibility criteria of the institutes providing police education, into the structural and substantial characteristics of bachelor and master programs and into several affiliated PhD programs. The study introduces the structure of several foreign higher education institutions providing police education, reviews the other possible tasks carried out by these entities, for example the participation in the further development of police officers or the education in the field of private security. The interested reader can get information on models, within the framework of which the police education takes place in a civilian institution. The overview made by the authors evaluates the possible variations of professional administration of police education, the legal status of students participating in it, the main questions of their quartering, training and appointment to commissioned officer.