Különleges eszközök a rendszerváltást követő időszakban
Abstract :
A magyar nemzetbiztonsági szolgálatok és rendvédelmi szervek a rendszerváltás
idejében új jogi szabályozás mentén végezték titkos felderítéseiket és nyomozásaikat.
Az 1990-ben megalkotott jogszabályok a tervek szerint egy pár hónapos, rövid, átmeneti időszakra szóltak, a kormányzat tervei szerint még abban az évben megszülettek
volna a teljes szektor tevékenységét szabályozó véglegesnek szánt törvények. Ezzel
szemben az átmeneti szabályok a rendőrség esetében az 1994-ben elfogadott rendőrségi törvény, a nemzetbiztonsági szolgálatok esetében az 1995-ös nemzetbiztonságról
szóló törvény hatálybalépéséig tartottak.
A szerző a tanulmányban azt a kérdést járja körül, hogy az átmeneti szabályozás
milyen alapokat biztosított a szolgálatok titkos tevékenységeinek elvégzéséhez, és végül
arra a megállapításra jut, hogy a szolgálatoknak az átmeneti időszakban tanúsított
visszafogott magatartása elsősorban nem a törvényi szabályozás által kialakított
rendszer minőségének, hanem a szerveket működtetőknek volt köszönhető.
In the temporary period following the collapse of the socialist regime, the Hungarian
national security services and law enforcement agencies faced new tasks and new
challenges, and above all, the frameworks of a new regulation were adopted as well.
This regulation – adopted in 1990 – was intended to exist for a short period of time,
and according to the intention of the government the final acts – which would regulate
the whole field – should have been adopted in the same year. On the contrary, this
provisional regulation was in effect until 1994 in the case of the police, and until 1995
in the case of national security services, when the new Act on Police and the Act on National Security Services came into force. So the national security services operated
under the regulations of the provisional act during half a decade and developed their
operations in accordance with the rule of law. In this essay the author examines
the fundamental elements of this provisional act provided for the operation of the
security services and finally comes to the conclusion that the moderate behaviour of
the security services during this temporary period was due to the direction thereof,
not to the quality of the legal system developed under the law.