Workplace Innovation: Concepts, Regulation and Increasing Role of Knowledge Management. (Theoretical considerations and european experiences)
Absztrakt :
The paper addresses the challenges of a better scientific understanding of the complexity of innovation processes. In this relation the authors are stressing the need to adopt the so-called “holistic” innovation strategy integrated into the national innovation governance system in the innovation “front-runner” countries (i.e. Sweden, Finland, Denmark, etc.). The paper has two main parts. The first part presents the theoretical and methodological foundations of the innovation approaches and examines the following issues: macro- and micro (organisational) importance of innovations, innovation challenges in the public sector, comparison of variables measuring public and private sector innovations, notion and dimension of workplace innovations, hard and soft regulations of innovation, types and fast erosion of knowledge, underlining the growing role of knowledge management. The second part of the paper examines the empirical experiences of workplace innovation
in the EU-27 countries, using certain waves (2005 and 2010) of European Working Conditions
Survey (EWCS) organised by the Eurofund (Dublin). Distinguishing four major types of work
organisations (i.e. “discretionary learning organisation”, “lean organisation”, “Taylorean
organisation” and “traditional/simple organisation”) important cross-country differences were
mapped. Comparing the period before and after the “Grand” financial crisis (2008–2009) the
share of “discretionary learning organisation” declined, reflecting the strengthening trend of
the short-term cost efficiency seeking strategy of the European companies, while other strategies
based on knowledge-efficiency seeking have been overshadowed. Finally, the authors outline the
need – in both public and private sector – for a knowledge management based on the Employee
Driven Innovation (EDI) scheme in order to create high performance working systems (HPWS).
A tanulmány az innováció komplex jelenségével kapcsolatos tudományos megközelítések differenciált
megértéséhez és értelmezéséhez kíván hozzájárulni. Ezzel összefüggésben – az innovációs
teljesítmények terén élenjáró országok (például Svédország, Finnország, Dánia) példáira
hivatkozva, a szerzők az úgynevezett holisztikus innovációs stratégia jelentőségére hívják fel
a figyelmet. A tanulmány két fő részből áll. Az első rész, az innováció makro- és mikroszintű
(szervezeti) jelentőségének bemutatását követően a köz- és magánszféra-innovációk sajátosságaival,
a munkahelyi innovációk jellemzőivel és azok úgynevezett kemény és puha szabályozóival,
valamint a tudásmenedzsment kiemelt szerepével foglalkozik a tudáselavulás kontextusában.
Az elemzés második része az Európai Unió 27 országában végzett Európai Munkafeltétel Felmérések
(EWCS) 2005-ösés
2010-esempirikus
tapasztalatainak feldolgozásával és értékelésével
foglalkozik. A felmérések adatainak feldolgozása során a szerzők a munkaszervezetek következő
– az innovációs és tanulás jelentősen eltérő képességét és igényét mérő – típusait azonosították:
„diszkrecionális tanuló szervezet”, „lapos szervezet”, „taylori munkaszervezet”, „hagyományos-
egyszerű munkaszervezet”. A 2008–2009-esnagy
pénzügyi válságot és gazdasági visszaesést
követően, az EU-27 országaiban a rövid távú hatékonyságot eredményező, úgynevezett költséghatékonysági
stratégiák eredményeképpen a „diszkrecionális tanuló szervezetek” aránya csökkent.
A jövőbeni innovációs teljesítmények javítására, ez a tanulmány a tudásmenedzsment fejlesztését
és a munkavállalói részvételen (Employee Driven Innovation, EDI) alapuló úgynevezett kiemelkedő
hatékonyságú munkavégzési rendszerek (High Performance Working System, HPWS) részarányának
növelését javasolja.