Budapesti közüzemi szolgáltatások egyes szabályozási és hatékonysági kérdései a 2010-esállampénzügyi reform után
Absztrakt :
Az államháztartási szektor törvények által vindikált szabályozási, vagyoni és pénzügyi eszközei birtokában felel a lakosság számára biztosítandó közfeladatok ellátásáért, közszolgáltatások nyújtásáért. Mind a központi költségvetési, mind pedig az önkormányzati szféra a közszolgáltatások ellátását a tulajdonában álló gazdasági társaságokra bízhatja. Ebből adódóan a közüzemi vállalatok a nemzeti vagyonnal gazdálkodnak, így tőlük is elvárt a folyamatos rentábilis és költséghatékony működés, sőt a szolgáltatásnyújtás folyamatosságának biztosítása. A 2008‑asgazdasági világválság óta nemcsak a klasszikusan profitorientált vállalatoknál, hanem a közüzemeknél és a költségvetési rend szerinti gazdálkodóknál is jelentős szerepe van a vállalkozás folytatása számviteli alapelv érvényesülésének, ugyanis tevékenységük a társadalom egészére közvetlenül, a mindennapok szintjén kihat. A 2010 után megvalósított közpénzügyi reform és ennek keretében a következetesebb ellenőrzési rendszer a közüzemi vállalatok működésére is kedvező hatással van, vagyis az erősebb állami és tulajdonosi kontroll a közüzemi vállalatok stabilabb, gazdaságosabb működését tette lehetővé. Tanulmányunkban Budapest közigazgatási területén szolgáltató állami, valamint önkormányzati tulajdonban lévő közüzemi gazdasági társaságok szektorvetületű beszámolóit vettük górcső alá, és értékeltük vagyoni, pénzügyi, illetve jövedelmezőségi szempontból. Arra kerestük a választ, hogy a hatósági árszabályozás a gazdálkodásukat hogyan befolyásolta, az Állami Számvevőszék által általános követelményként megfogalmazott gazdálkodási fegyelem javulása mennyiben kompenzálta a hatósági árszabályozás kiváltotta nettó bevételük „fékeződését”. Tanulmányunkban azon ágazatok mögött meghúzódó közüzemi vállalatok éves beszámolóit vizsgáltuk, amelyeket a hatósági árszabályozás érintett.
The public sector – possessing its regulatory, financial and non-financial instruments by law –
is responsible for supplying public goods and services in favour of the sector of households. Both
the central governmental and the local governmental level may delegate the role of public supply to
their own private enterprises. As a result, the utility companies are managing national wealth, they
are supposed to operate in an economical and cost-effective way, and thus to provide continuous
service. Since the economic crisis in 2008, not only for-profit organisations, but also public utility
companies and governmental bodies are expected to do budgeting by admitting the accounting
principle of ‘going concern’, as their operation directly affects the entire society on a daily basis.
The reform of the public sector, which came into effect after 2010, and the more consistent audit
system as the result of the above, have a favourable impact on the operation of the public utility
companies; therefore the stricter governmental and state control over the public utility companies
made their operation more stable and economically viable. In our study we examined the financial
reports of the public utility companies owned by central or local governmental bodies, within the
administrative territory of Budapest; and we evaluated them from the perspectives of wealth,
finances and profitability. We questioned how the established price affected their operation, and
whether the improvement of their budgetary discipline (as requested by the State Audit Office)
has outperformed the decrease in net sales revenue due to the official pricing. In our study we
examined the annual reports of the public utility companies of those industries which were
affected by the official pricing.