A 21. századi önálló magyar közigazgatási bíróság felállításának kihívásai
Abstract :
Magyarország azok közé az országok közé tartozik, amely nem rendelkezik szervezeti szempontból önálló közigazgatási bírósággal. 2018-ban, 1896 után újra a magyar Országgyűlés úgy
döntött, hogy hazánk is elindul a közigazgatási bíráskodás szervezetileg is önállósult modellje
felé. Az eljárási törvények modernizációja, az önálló közigazgatási perrendtartás és nem utolsósorban az Alaptörvény módosítása kikövezte az utat a rendes bírósági szervezettel párhuzamosan
a közigazgatási bíróságok önállósulása felé.
Az Országgyűlés döntésének végrehajtása érdekében egy páratlan összefogásnak lehettünk
tanúi mind a jogalkotás, mind az igazságszolgáltatás és az annak igazgatási feladatait ellátó
Országos Bírósági Hivatal részéről. A közigazgatási bíróságok 2020-as tervezett felállításához
minden előkérdés vizsgálatára sor került, ám 2019-ben az Országgyűlés a közigazgatási bíróságok felállításának elhalasztásáról döntött. Ennek ellenére úgy véljük, hogy a szervezeti önállósághoz szükséges intézkedések és az idén felmerült előkérdések a későbbiekben is hasznos információkkal és tanulsággal szolgálhat mind a jogalkotó, mind a jogalkalmazók számára.
Hungary is one of the countries that does not have an autonomous administrative court. In 2018,
as in 1896, the Hungarian Parliament decided again that Hungary would start moving towards an
organisationally independent model of administrative justice. The modernisation of procedural
laws, the autonomous administrative procedure and, last but not least, the amendment of the
Fundamental Law paved the way for the independence of administrative courts in parallel with
the ordinary court organisation.
In order to implement the decision of the National Assembly, we have witnessed an unparalleled
cooperation between the legislature, the judiciary and the National Office for the Judiciary, which
performs its administrative tasks. All preliminary questions were examined for the planned
establishment of administrative courts in 2020, but in 2019 the Parliament decided to postpone
the establishment of administrative courts. Nonetheless, we believe that the measures needed
for organisational autonomy and the questions raised this year can continue to provide useful
information and lessons for both legislators and practitioners.