Kormánytisztviselői integritás tréningek hatásosságának elemzése
Absztrakt :
A két részből álló tanulmányunk célja, hogy egy 2013-ban és 2014-ben, a magyar kormánytisztviselők körében a korrupcióval kapcsolatos tréning hatékonyságát az eddig szokásosan felmért elégedettség helyett az attitűdökben és az ismeretekben elérni kívánt hatás szemszögéből
vizsgálja. Eredményeink szerint a globális átlagok elmozdulásának tekintetében hatékonynak
mutatkozó tréning eredményei mögött nemcsak olyan tréningrésztvevők húzódtak meg, akiknek a várt irányba mozdultak a vélekedései, hanem olyanok is, akiknek nem változott, vagy
éppen romlott. Eredményeink szerint ebben több faktornak, köztük a tréninget tartó trénerek
hatásának is fontos szerep jut. Az itt publikált első részben a globális átlagok alapján levonható következtetéseket mutatjuk be. A folyóirat következő számában megjelenő második részben
a résztvevői szintű elemzés eredményeit tárgyaljuk, és azokat a javaslatokat és lehetőségeket
osztjuk meg, amelyek általánosságban is közelebb viszik a tréningmódszer alkalmazóit
a tréningek hatékonyságának méréséhez, a problémák feltárásához és a hatékonyság növeléséhez.
This article is the first part of a paper that presents the results of an effectiveness assessment
survey of public integrity trainings that were organized for Hungarian civil servants in 2013
and 2014. The aim of the survey was to move beyond the usual satisfaction surveys and give an
impartial validation for the training method. According to our results the trainings produced
significant learning impact both on the knowledge and attitude level in the desired direction.
Although the global averages were positive, the results also showed that some participants did
not change their opinions and some changed in the opposite direction. Our research identified
multiple factors that played a role in this unexpected impact – trainers’ impact being one of
those. In this first part, we present the results of the analysis of global averages. In the second
part of our paper, which will be published in the next issue of this journal, we discuss the results
of the analysis carried out at the level of individual participants and we present proposals for
further research that could support training designers’ and providers’ learning by offering a more detailed picture of the diverse learning trajectories of different participants and the perfor-
mance of the trainers.