Az Alkotmánybíróság fontosabb döntései 2019. január 1-je és március 31-e között
Abstract :
Az Alkotmánybíróság 2019 első negyedévében 81 döntést hozott, amelyek
közül 26 érdemi határozat volt. Az Alkotmánybíróság normakontrollos hatásköreiben négy esetben mondta ki jogszabály alaptörvény-ellenességét, háromszor semmisített meg jogszabályt. A vizsgált időszakban négy esetben
mondott ki jogalkotói mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet
és két esetben alkotmányos követelményt.
Az Alkotmánybíróság legtöbbet gyakorolt hatásköre továbbra is az alkotmányjogi panasz alapján lefolytatott eljárás, amelyek közül kiemelkedik
a bírói ítéletekkel szemben előterjesztett panasz. Ebben a hatáskörében eljárva az első negyedévben négy bírói döntést semmisített meg.
A cikk hat fontosabb döntést foglal össze a vizsgált időszakból. A megváltozott munkaképességűek védelmében a 3024/2019. (II. 4.) AB határozatban
az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a megváltozott munkaképességűeknek
járó rehabilitációs ellátás összegének megállapításakor az állapotjavulás
tényleges mértékét vizsgálni kell. A véleménynyilvánítás szabadságának határait vizsgálva az 1/2019. (II. 13.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
elutasította a szovjet emlékmű megdobálóinak indítványát. A 3/2019. (III. 7.)
AB határozatában az Alkotmánybíróság egy új büntetőjogi tényállást vizsgálva megállapította, hogy nem alaptörvény-ellenes a jogellenes bevándorlás elősegítését szankcionáló tényállás, ám megfogalmazott egy alkotmányos
követelményt, amely az önzetlen, humanitárius segítséget kiveszi a büntetőnorma hatálya alól. A 3057/2019. (III. 25.) AB határozatában arról döntött
az Alkotmánybíróság, hogy a bankfiókban a tulajdonos kifejezett hozzájárulása nélkül nem tartható gyülekezés. A tisztességes hatósági eljáráshoz fűződő jog védelmében az 5/2019. (III. 11.) AB határozatban az Alkotmánybíróság kimondta: a hatósági döntések indokolással való ellátása alkotmányos
kötelezettség, ez alól kormányrendelettel nem lehet kivételt teremteni. Végül
a gyermekek jogainak védelmében a 9/2019. (III. 22.) AB határozatban megállapította a jogalkotó mulasztását, mivel a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek, tanulók védelmében a jelenlegi szabályozáshoz képest további kedvezményszabályokat kell alkotnia.
The Constitutional Court (hereinafter: CC) made 81 decisions in the first quarter
of 2019. From these, 26 decisions were on the merits, meanwhile the others were
mainly rejections on formal grounds. In the competences of norm control, the CC
has annulled three legal regulations, it established two constitutional requirements
and it declared two times legislative omission.
The mostly practiced competence of the CC is still the constitutional complaint
procedure, mainly the one against judicial decisions. In its competence, the Court
annulled four judicial decisions.
The Article summarises six significant decisions of the CC from the first quarter
of the year. The CC ruled that in case of reviewing the disability allowances, only real
physical improvement can be taken into account when classifying a person in a better
conditioned grade of disability [CC decision 3024/2019. (II. 4.)] The Court examined
the limits of the freedom of speech when judging upon a petition where the petitioner
has committed vandalism by launching paint-colours against a public statue
[CC decision 1/2019. (II. 13.)]. In decision 3/2019. (III. 9.) the Court established that
the new provisions of the Criminal Code against the supporting of illegal migration
are in conformity with the Fundamental Law, however, it established a constitutional
requirement: the new statutory definition shall not be applicable to the altruistic
conducts that perform the obligation of helping the vulnerable and the poor.
The CC protected the right to a fair trial in the administrative procedures when in
CC decision 5/2019. (III. 11.) it declared: the reasoning is a compelling element of the
administrative decision, and a government decree may not establish an exemption
from this constitutional obligation. Lately, in its decision 9/2019. (III. 22.) the CC has
stepped up in the interests of the children with difficulties in integration, studies and
conduct by establishing a legal omission on the part of the lawmaker.