Nagyvasúti dízel vontatójárművek károsanyag-kibocsátás csökkentésének lehetőségei a dízelmotor tranziens üzemében
Abstract :
Napjainkban a járműgyártókra és üzemeltetőkre egyre nagyobb terhet ró a szigorodó környezetvédelmi irányelvek rendszere, a társadalmi elvárás aminél magasabb színvonalú környezetvédelem
felé. Egyre több kutatás mutat rá, hogy milyen fontos hatással bír a gyorsítandó dízelmotor tranziens üzemállapotában tapasztalható károsanyag-emisszió túllépés. A nagyvasúti vontatójárművek
és egyéb nagy teljesítményű dízelmotorok területén a környezetvédelmi kutatások és fejlesztések elmaradnak a személygépjárművekétől. A kutatás célja, hogy ezt a hiányt pótolja és olyan
károsanyag-kibocsátás csökkentésének lehetőségét tárja fel, ami a dízelmotor átalakítása nélkül,
a hajtásvezérlésbe beavatkozva csökkentett felfuttatási sebességgel, valamint energiatárolóval
történő bővítésével segíti a nagyvasúti dízel vontatójárművek károsanyag-emissziójának csökkentését. Jelen cikkben irodalomkutatásra alapozva kívánja a szerző feltérképezni, milyen elven/elveken
lehetséges beavatkozni a vontatásba a tranziens károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.
A lehetséges beavatkozási módszerek ismerete irányt ad a kutatás további folytatására, hosszú távon elősegíti olyan módszer kidolgozását, ami környezetkímélőbb járművek közlekedtetését teszi
lehetővé a vasútvállalatok számára.
Nowadays, the vehicle manufacturers and operators are facing strict environmental protection
regulations, and growing social pressure for higher level of environmental protection. More studies
point out the considerable effect the transient operation of the diesel engine has regarding emission.
The researches and development in the field of locomotive engines and other high power engines
are slower than in the car industry area. The aim of the actual research is to fill this gap and reveal
such emission reducing methods that can be carried out without significant modifications on the
diesel engine, by intervening in the power-train system. The scope of this article is to find a principle
of intervening regarding emission reduction through literature research. The knowledge of plausible
ways of intervening points the way of the further research, and will help to develop such a method
which makes available operating eco-friendlier locomotives for the railway companies.