A kádári konszolidáció közjegyzősége (1962-1988)
Abstract :
Az igazságügyi szervezet konszolidációja csak a megtorlás végével, 1962 után következett be.
Az állami közjegyzők hatáskörei között a legnagyobb súllyal a hagyatéki ügyek tárgyalása
szerepelt. A hatvanas évek elejétől fokozatosan emelkedett a lakosság életszínvonala, ami
növelte a közjegyzők munkaterheit, mivel az életszínvonal emelkedésének hatása a hagyatéki
ügyek számának emelkedésében jelentkezett.
A szerző a fellelhető levéltári forrásokra támaszkodva írta meg az állami közjegyzői intézmény
eddig nem vizsgált korszakát.
A minisztérium úgy próbált változtatni a közjegyzők megítélésén, hogy újból szabályozták
a közjegyzők jogállását. Az 1984-benhatályba
lépett utolsó szocialista közjegyzői rendtartás
az eredeti szovjet közjegyzői mintától már nagymértékben eltávolodott és figyelembe vette
a magyar sajátosságokat, mégis – az államosított közjegyzőség keretein belül maradva – próbálta
konzerválni a közjegyzőség helyzetét, miközben a szocialista társadalom gazdasági
rendszerében egyre inkább utat törtek a másodlagos gazdasági rendszer elemei (háztáji gazdaság,
vállalati gazdasági munkaközösségek). Ugyanakkor a jogi szabályozás nem tudta feloldani
a közjegyzők szerepének másodlagosságát az igazságszolgáltatás rendszerében.
The consolidation of the justice system only occurred after the period of retaliation was
over following 1962. The most important competence of the state notaries at the time
was administering succession matters. The standard of living gradually increased from
the beginning of the sixties, which meant a heavier workload for the notaries as the effect
of such increase in the living standard resulted in more probate cases. On the basis of the available archival resources, the author analysed the not-yet-studied era of the state
notarial institution.
The Ministry of Justice tried to promote changes regarding the notaries by re-regulating their
status. The last socialist regulation of notaries having entered into effect in 1984 already
diverged from the soviet notarial model to a considerable extent taking into consideration
the particular Hungarian characteristics, but still – under the auspices of the state – tried
to preserve the position of the state-employed notaries, whilst, within the socialist economy,
elements of the secondary economy were emerging to an increasing extent (agricultural
entrepreneurial activities, basic partnerships). However, the legal regulation could not resolve
the secondary nature of the notarial profession within the administration of justice.