Közigazgatási per és közigazgatási bíráskodás Szerbiában
Abstract :
Szerbia, közel egy évszázad után, 2006 óta független, szuverén állam. Mindazonáltal,
a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának gazdag
történelme és intézményrendszere alakult ki itt. A tanulmány célja, hogy
a téma iránt érdeklődő olvasónak tömören összefoglalja a közigazgatási per
és a közigazgatási bíráskodás jelenlegi jogi és intézményes keretét, a gyakorlatban
felmerülő főbb kihívásokat az azokra adott potenciális válaszokat.
A jogállamiság követelményével összhangban a szerb Alkotmány
és a Közigazgatási perekről szóló 2009. évi törvény teljeskörűen lehetővé teszi
az egyének jogairól döntő hatósági határozatok bírósági felülvizsgálatát
és ennek elsődleges szereplője a Közigazgatási Bíróság. Mindazonáltal,
a közigazgatási bíráskodás gyakorlata számos olyan anomáliáról tanúskodik,
amelyek joggal kérdőjelezik meg a bírósági felülvizsgálat hatékonyságát.
2010. évi megalakulása óta a Közigazgatási Bíróság eredménytelenül küzd
a lassú ügyintézés és a megörökölt, majd tovább növekedő ügyhátralék problémájával.
After nearly a century, since the year 2006, Serbia is a sovereign, independent
state. However, the judicial review of administrative decisions has a rich history
and strong institutional background in Serbia. This paper aims to describe
and sum up the present legal and institutional framework of the judicial
review of administrative decisions, such as to point on the challenges arising
in the judicial practice and to formulate possible answers to those challenges.
In accordance with the rule of law principle, the Serbian Constitution and the
Law on the Judicial Review of Administrative Acts from the year 2009 makes
possible the review of all administrative acts by which the authorities decide
on the rights and duties of persons before the Administrative Court. However,
the jurisprudence of the Administrative Court reveals several difficulties
which undermine the efficiency of the judicial review. Since its establishment,
in the year 2010, the Administrative Court struggles with unreasonable
lengthy procedures and inherited and still present mass of unresolved cases.