Inkluzív önkormányzat - XII. tankönyv (3. pillér)
Abstract :
A magas színvonalú önkormányzati igazgatáshoz, a feladatellátás megújításához nemcsak
a jogszabályi keretek megteremtésére, hanem a megfelelően képzett, és ‒ az egész életen át
tartó tanulás jegyében ‒ folyamatosan fejlődő tisztviselőréteg kialakítására van szükség. A
magyar közigazgatás megújításában kiemelt fontosságú a humánerőforrás-bázis megújítása,
a személyi állomány folyamatos szakmai képzése, amely nélkül nem képzelhető el az európai
uniós és a hazai igényeknek megfelelő közigazgatási működés. Az ÁROP-2.2.22 keretében
az Önkormányzati szakértő szakirányú továbbképzési szak hallgatói számára az NKE vezetésével,
a BM bevonásával új tananyag került kidolgozásra. A szakirányú képzés tananyagainak
kialakítása során figyelembe vettük a területi specifikumokat, valamint azt, hogy az
önkormányzatok a korábbiakban jellemzően milyen képzési igényeiket elégítették ki a piacról;
ezenkívül az önkormányzati témában jártas szakértők tartalmi javaslatai is megjelennek
a szakértői képzés tananyagaiban.
Tananyagunk célja az önkormányzatoknál foglalkoztatott köztisztviselők felkészültségének
javítása, valamint a szakmai tapasztalatok megszerzése mellett a személyes készségek
folyamatos fejlesztése annak érdekében, hogy gyorsan és eredményesen tudjanak alkalmazkodni
a változó jogszabályi, gazdasági, társadalmi környezethez és elvárásokhoz.
A tankönyv a transzparens és inkluzív önkormányzat elérésének lehetőségeit ismerteti:
az önkormányzati működést segítő lakossági részvételre, a bevonásra, az inklúzióra, annak
módszertanára fókuszál, és megvizsgálja a lehetséges előnyöket, valamint a lehetséges nehézségeket.
Elméleti alapozásnak tekinthető egy gyakorlati képzéshez. Hasznos kíván lenni
a hallgatók terepmunkájához, az annak során elvégzendő feladatokhoz, mindezt a részvételen
alapuló, helyi közösségi tervezési metódus felhasználásával. A tankönyv célja, hogy hozzájáruljon
az önkormányzati igazgatás magasabb színvonalon történő végzéséhez, fejlessze a
megújult feladatok ellátásához szükséges köztisztviselői készségeket, képességeket.
A jegyzet tananyaga úgy került összeállításra, hogy a képzés követelményeinek eleget
tevő hallgató, a majdani önkormányzati szaktanácsadó a munkája során a tantárgy keretein
belül megszerzett tudással és a gyakorlati képzésen, terepmunka során megerősített
kompetenciái mellé kapjon egy jól használható „sillabuszt” a módszertani keretekről, és
példákat a használható eszközökből.