Településfejlesztés - IV. tankönyv (3. pillér)
Absztrakt :
A magas színvonalú önkormányzati igazgatáshoz, a feladatellátás megújításához nemcsak
a jogszabályi keretek megteremtésére, hanem a megfelelően képzett, és − az egész életen át
tartó tanulás jegyében − folyamatosan fejlődő tisztviselő réteg kialakítására van szükség. A
magyar közigazgatás megújításában kiemelt fontosságú a humánerőforrás-bázis megújítása,
a személyi állomány folyamatos szakmai képzése, amely nélkül nem képzelhető el az európai
uniós és a hazai igényeknek megfelelő közigazgatási működés. Az ÁROP-2.2.22 keretében
az Önkormányzati szakértő szakirányú továbbképzési szak hallgatói számára az NKE vezetésével,
a BM bevonásával új tananyag került kidolgozásra. A szakirányú képzés tananyagainak
kialakítása során figyelembe vettük a területi specifikumokat, valamint azt, hogy az
önkormányzatok a korábbiakban jellemzően milyen képzési igényeiket elégítették ki a piacról;
ezenkívül az önkormányzati témában jártas szakértők tartalmi javaslatai is megjelennek
a szakértői képzés tananyagaiban.
Településirányítás és településmarketing. Városok és falvak versenye. Bárhol élünk, szembesülünk
ezzel a természetes folyamattal. „A szomszéd fűje mindig zöldebb” – tartja a mondás.
És hajlamosak vagyunk ezt elhinni, természetes folyamatként, megváltoztathatatlan és
örökérvényű igazságként kezelni. Holott a településirányítás folyamatának minőségi végrehajtása
képes arra, hogy megtörje ezt. Közösségi bázisú tervezés, kiérlelt stratégia és helyi
partnerség nélkül nincs esély arra, hogy egy település képes legyen változtatni saját sorsán,
lehetőségein.
A marketing ma már mind a termék-, mind pedig a szolgáltatáspiac számára megkerülhetetlen
megközelítést képvisel. A tankönyv azt mutatja be, hogy a települések sem tekinthetik
magukat kivételnek, a településmarketing a marketingalkalmazás egyik legkülönlegesebb
területévé és terepévé vált. A települések funkcióinak, szerepeinek és feladatainak összetettsége,
valamint a településekkel kapcsolatban lévő szervezetek, intézmények vagy személyek
széles köre a településmarketinget bonyolult, soktényezős, ámde egyedi megközelítést
igénylő feladattá teszi. A tankönyv első része bemutatja a településmarketing legfontosabb
megközelítéseit, elemeit és feladatait, amelyeket példákon keresztül is illusztrál. A második
rész, a szerzők szerint eddig kissé mellőzött témával, a turisztikai szempontú településmarketinggel
foglalkozik, és a legmeghatározóbb kérdéseket és gyakorlatokat ismerteti, illetve
mutatja be gyakorlati példákon keresztül.