Vezetéselmélet
Abstract :
A szervezetek felépítésének kialakításával és a különböző vezetési módszerek alkalmazásával a szervezet céljainak elérése és a szervezeti működés hatékonysága alapvetően befolyásolható. Ezért a tananyag célja a szervezetekkel és a vezetéssel kapcsolatos ismeretek bemutatása. A tananyagban felvonultatott fogalomkészlet és a kifejtésre kerülő koncepciók a vezető számára választási lehetőséget biztosítanak. E választásokkal a vezető a környezeti feltételrendszernek és saját vezetés-szervezési felfogásának leginkább megfelelő gyakorlatot alakíthatja ki. A következőkben feltérképezzük a szervezetekkel kapcsolatos alapvető felfogásokat, majd részletezzük a szervezetek felépítésének elvi modelljeit. Ezt követően térünk rá a vezetéselméleti megközelítésekre, végül részletesen tárgyaljuk a vezetési funkciókat, és azok napjainkban is változó tartalmát, hangsúlyait.
A szerző ennek során alapvetően támaszkodik a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetében (korábban Vezetési és szervezési tanszék) több mint két és fél évtizede zajló kutatásokra, kiemelten Dr. Dobák Miklós egyetemi tanár és Dr. Antal Zsuzsanna egyetemi adjunktus munkáira. A bemutatott koncepciók és összefüggések nagyobb részt e tudományos műhely munkatársainak közös tudásából táplálkoznak, ezért a továbbiakban javaslatainkat is többes számban fogalmazzuk meg.
Ez a mű az Elektronikus Információbiztonsági Vezető képzés Vezetéselmélet tantárgyának tananyagát képezi. Mivel a tantárgy a képzésben látókörbővítő céllal, a legalapvetőbb összefüggések megvilágítására szorítkozik, ezért nem volt célunk a tananyag adott szektorra, vagy adott vezetői szerepre való szűkítése, inkább a vezetés-szervezés általános, szektorokon átívelő, iparágak és szervezettípusok széles körében egyaránt alkalmazható koncepcióira összpontosítunk. Bízunk benne, hogy ezek alapján hallgatóink képesek lesznek konkrét szervezeti helyzetekre, vezetői szituációkra alkalmazni ezt a tudásanyagot.